tisdag 23 november 2010

Politiska entreprenörer

Idag var jag på en intressant Rotarylunch. De är ofta intressanta. Det var en professor i statskunskap som presenterade sin syn på hur demokratin förändras i Sverige. Vi går enligt honom och några kollegor mot en "åskådardemokrati" där politikerna blir allt mer som gladiatorer istället för folkliga representanter och där gladiatorerna är mer självständiga än någonsin tidigare. De självständiga nya politikerna kallar han politiska entreprenörer och de skiljer sig mycket från den gamla sortens politiker. Bl a genom att de är otåligare, de accepterar inte partipiskor i samma utsträckning som tidigare och de har ett alternativvärde på marknaden vilket gör att de inte håller sig kvar bara för att försörja sig om de inte kan påverka politiken som de önskar. Det är en intressant analys. Om trenden fortsätter är risken stor att vi går mot en allt svårare parlamentarisk ordning. Dagens demokratiska beslutssystem genom partier är trögt men rätt effektivt. Med en större splittring och "risk" för många primadonnor så blir det allt komplexare och segare att uppnå beslutskraftiga majoriteter. Det är självklart inte bra för samhällets utveckling och stabilitet. Min tolkning av huvudbudskapet var dock, som jag själv känner, att jag har lånat ut mitt namn till ett parti genom vilket jag vill kämpa för ett bättre samhälle. Så länge som jag delar huvuddragen i det politiska programmet och så länge jag känner att jag kan påverka, då är jag med. Det är förhoppningsvis slut med att man föds in i ett parti. Det blir en bättre samhällsutveckling om alla själva gör hemläxan och konstaterar vilket parti eller vilken politiker som ligger närmast ens egna värderingar och ställningstaganden. Och därefter lägger sin röst utifrån det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar