lördag 20 november 2010

Ideellt arbete

Igår hade jag samtal med familjen om tidsprioriteringar. Vi kunde snabbt räkna fram att jag lägger ner över tio timmar i veckan på ideellt arbete. Dvs arbete där man i bästa fall får ersättning för utlägg och massor av positiva känslor när det man gör ger posotiva resultat. Själv är jag engagerad i ideellt arbete för företagsamhetens positiva utveckling, mentor åt några yngre framåt förmågor, stöttar idrotten, stötta ungdomsorganisationer och engagerar mig i att stötta långtidsarbetslösa. Jag tycker att det är en självklarhet att man inte måste få betalt för allt man gör. I synnerhet om man har mat på bordet och tak över huvudet. Fler borde göra mer ideellt arbete. Det finns dock gränser. Vi konstaterade att mitt politiska uppdrag till viss del måste ses som ideellt arbete eftersom min alternativinkomst om jag skulle nappa på något jobberbjudande är minst dubbelt så hög som det arvode som jag idag får från folket. Det är ett högt personligt pris i materiella termer men jag tycker självklart att det är värt det eftersom det finaste jag kan tänka mig är att få folkets förtroende att företräda dem i det dagliga arbetet att skapa en bättre morgondag för oss alla. Fler borde engagera sig politiskt. Fler borde bidra med mer ideellt arbete!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar