fredag 22 oktober 2010

Utan företag stannar Sverige

Retorik är just retorik. Utan skillnader finns inget skäl för människor att välja mellan alternativ. Utan skillnader väljer många det de alltid valt. Därför är det viktigt att påvisa tydliga skillnader mellan t ex olika politikers perspektiv och mellan olika politiska partiers perspektiv. Den senaste tiden har jag hamnat i en intressant retorisk duell med en äldre sosse. Man kan självklart vara äldre men ändå ung i sitt sinne och följa sin tid. Men så är inte alltid fallet.

Sossen heter Lindberg och är väldigt mästrande i sina texter. Jag har inte bjudit på några råd kopplat till Lindbergs inlägg. Jag har endast bjudit på andra perspektiv på de problemformuleringar som han framfört. Mitt perspektiv kopplat till "trätan" är att;

- De invandrarfientliga vindarna är oroande MEN stödet för SD skall inte enbart ses som ett stöd för rasism och främlingsfientlighet. Väljarstödet är till stor del, som med stödet för Ny Demokrati, en protest mot etablissemangets brist på bättre invandrarpolitik.

- Det skall vara frivilligt att ansluta sig till A-kassan alternativt skall A-kassan vara en obligatorisk statlig försäkring.

- Framgångsrikt företagande bygger på en stor respekt för medarbetarna men också på att man överlever i den globala konkurrensen.

Jag tycker också att hans syn på en civil flygplats på Ärna eller en äventyrspark vid Fullerö är för endimensionell. Oavsett vad man tycker om det civila flygprojektet på Ärna, eller en temapark vid Fullerö, kvarstår faktumet att liknande projekt skapar många nya arbetstillfällen. Många fler arbetstillfällen än de över 400 som Posten i Uppsala snart flyttar till Stockholm. Det är många av våra invånare som skulle uppskatta dessa arbetsmöjligheter. Jag gillar inte Lindbergs retorik som direkt och indirekt målar upp företagare som onda människor och företag som endast vinstoptimerande. I både Ärna- och i Fullerö-projektet är det inga jätteföretag som vill exploatera delar av Uppsala. Det är lokala enskilda entreprenörer och kapitalstarka individer som drivs av visioner. Jag köper inte Lindbergs gamla syn på konflikten mellan arbetare och företagande. Fokusera istället olusten mot de kortsiktiga finansklipparna. Det är bra för Uppsala om samtliga politiska företrädare entydigt visar sitt stöd till de samhällsbyggande företagarna! Utan företagsamma personer och företag stannar Sverige och Uppsala!!

Vad jag förstår är Lindberg den statssekreterare som hjälpte Göran Persson att förstöra den svenska skolan. Jag hoppas att Lindberg tänker klokare tankar om hur en bra utbildningsmiljö skall vara idag än då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar