onsdag 13 oktober 2010

Idétorka

När jag tar del av världsläget slås jag av tanken att världen befinner sig i ett tillstånd av idétorka om hur världen kan utvecklas bättre utifrån dagens förutsättningar. Förutsättningar som inte minst innebär ett betydligt större ansvar för hotet mot vårt globla klimat och den biologiska mångfalden. Därutöver behöver, framförallt, den så kallade utvecklade västvärlden nya idéer om hur vi meningsfullt sysselsätter stora delar av befolkningen som idag lever i utanförskap eller i arbetslöshet. Gamla modeller är inte längre tillämpningsbara. Läste t ex att en ledande sosse tyckte att Keyns läror om att balansera höga arbetslöshetssiffror genom att anställa fler inom offentlig sektor talade för sossepolitik. Ur mitt perspektiv är det ett utmärkt exempel på en väg som inte längre är konstruktiv då andelen offentliganställda inom den totala ekonomin redan är väldigt hög. Det är nya idéer och synsätt som krävs för att vi skall klara försvaret och utvecklingen av välståndet.

Varför lyser dessa idéer med sin frånvaro? Ett skäl är möjligen att politiker ägnar sig allt för lite åt idéutveckling och förlitar sig allt för mycket på lobbyorganisationers ständiga inspel kopplat till verklighetsuppfattningar och särintressen. Dagens situation kräver ett större angreppssätt än så. Om jag tillåter mig att önska så skulle våra universitet vara grogrunden för dessa idéer som både kräver en intellektuell höjd kombinerat med tiden och mötesplatserna för att tillsammans med andra utveckla idéerna till hållbara formler för positiv samhällsutveckling. En formel som bl a måste inkludera integrationsfrågor, en allt åldrande befolkning och inte minst en verklighet där många redan är upp över öronen belånade. Uppgiften kan förefalla omöjlig. Jag tror inte att den är det om insikten om behovet finns. Keyns och hans lärljungar klarade av det. Var finns dagens Keyns? Var finns den och de som vill få morgondagens Nobelpris för att de bidrog till att definiera en ny möjlig väg för att utveckla vårt välstånd? Jag tror att de finns i Uppsala ; ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar