Fler hantverkare, omsorgs och vårdpersonal
Vi behöver fler praktiska arbetare och färre administratörer, kommunikatörer och strateger. För få föräldrar förstår att det bästa de kan göra för sina barn är att satsa på en praktisk utbildning som direkt kan leda till ett arbete som gör dem självförsörjande. Särskilt illa är det att föräldrar i utanförskapens boendemiljöer inte i större utsträckning uppmuntrar hantverk. I utanförskapsområden finns många arbetslösa. De som växer upp på landet har säkert 100 gånger större sannolikhet att bli en duktig hantverkare än stadsbor. Vi behöver många fler hantverkare, inte minst elektriker. Vi måste tänka om och få slut på den teoretiska utbildningsinflationen. Vad borde vi göra?
Viktigast är att inse att ovan måste ske. Det stärker då snabbt Sverige. GPS ledare skriver nedan läsvärt om vad som krävs. Min kloka mamma uttryckte ofta hur dåligt det var att flera partiers politik nedvärderade praktiska utbildningar.
”Det pågår en revolution i Danmark. Sannolikheten är stor att du inte hört om den, för den är fullständigt oblodig, men en revolution är det likväl, förberedd sedan ett decennium av Socialdemokraterna, nu förverkligad av dagens blocköverskridande koalitionsregering.”
”Det som politikerna vill revolutionera är synen på arbete, och mer specifikt: de vill omkullkasta idén om att akademiska yrken är lite finare än praktiska. I spetsen för revolutionen går Mattias Tesfaye, regeringens utbildningsminister, tidigare såväl migrationsminister som justitieminister. Redan för ett decennium sedan skrev han ”Kloge hænder” (Gyldendal, 2013), en debattbok om värdet av praktiskt arbete, om att hantverkskunnande inte är mindre värt än teoretisk kunskap.”
”Tvärs över sundet vill de danska politikerna skapa en ny etik kring utbildning och arbete.Vi bör följa utvecklingen mycket uppmärksamt.”
”I en undersökning som Svenskt Näringsliv lät göra för ett par år sedan, sade sig nästan 40 procent av en årskull överväga yrkesprogram, men valde ändå ett teoretiskt program, eftersom de var rädda för att snabbt låsas in på ett spår, eller för att ingen av kompisarna skulle välja praktiska utbildningar. Det är en stor grupp – och den motsvaras av en nästan lika stor grupp som trots studieförberedande gymnasieprogram, inte läser vidare på högskolan. Det verkar allt annat än ändamålsenligt. Varför ska det vara så?”
”Det är inte finare att kunna skriva en c-uppsats än att lära sig laga en trasig gesims, klä om en soffa eller bygga en gedigen köksinredning. Förmågan att plugga inför salstentor är inte mer högtstående än uthålligheten som krävs för att lära sig vad en elektriker behöver kunna. Det borde inte finnas någon statusskillnad mellan den bilmekaniker som kan diagnosticera problemen hos din bilmotor och den sjukgymnast som lyckas lokalisera orsaken till din ryggsmärta. Att kunna debattera på ett seminarium är inte ett ädlare mänskligt tillstånd än att som personlig assistent kunna lugna en upprörd och våldsam klient.”
”Vi behöver inte fler så kallade klassresor, vi behöver i grunden förändra synen på arbete.”
Det räcker nu med dåligt politiskt ledarskap! Du känner väl till Utvecklingspartiet demokraternas Guldavtal. Att kraftigt stärka de praktiska utbildningarna och deras status är en viktig del av förbättringsavtalet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar