Vem blir ny VD för VOLVO?
Nästan oavsett vem du är finns alltid människor som tycker du är bra eller dålig. De flesta tycker inget alls. Oavsett vad det gäller för sammanhang behövs ledare, i det lilla och i det stora. Vissa personer är både engagerade och tillräckligt kompetenta för att klara krävande ledarroller. Andra personer är engagerade och sugna men definitivt inte kompetenta för uppgiften. Ibland inom politiken får människor med rimliga meriter uppdraget. Ibland får inkompetenta uppdraget. För invånarna eller aktieägarna går det illa när inkompetens och ansvarslöshet får råda. För mig obegripligt när det tillåts vara så. Väljarna avgör och får stå för sina val.
Inom näringslivet är det ingen som blir VD för ett större företag utan tillräckliga meriter. I de meriterna inkluderas ledarförmåga. VOLVOs VD, yngre än mig, Martin Lundstedt vill bli ersatt av någon ny som orkar driva VOLVO mot fortsatta framgångar. Lundstedt är skolad civilingenjör på Chalmers, fostrades industriellt inom Scania och har gjort en mycket imponerande insats på VOLVO. Jag lyfter på hatten för hans insatser. Du tror väl inte att han undgått kritik för både det ena och det andra under sina år som VD. Den med ledartröja på måste tåla kritik.
Personligen är jag väl ledarerfaren. Både inom näringslivet, föreningslivet och inom politiken. Demokratiskt är jag för en nytändning av demokratin och att invånarnas röst ska väga tyngre i stora vägvalsfrågor. Processen som ledde fram till att alla partier, representerade i Regionfullmäktige, ställde sig bakom Fyrspårsavtalet var enligt mig demokratiskt vidrig. Och att fortsätta dessa planer när förutsättningarna kraftigt ändrats är ansvarslöst och kommer att kosta dem som bor kvar i Uppsala kommun och Region Uppsala massor. Bland annat i kraftigt höjda skatter ifrån redan höga nivåer. Vansinnigt. Ansvarslöst. Och så är det, ansvarslöst.
Det kanske är dags att ställa upp som ny VD för VOLVO om Ericssons tidigare VD Carl-Henrik Svanberg ringer och frågar.... Varför inte, jag brinner för att Sverige i framtiden ska vara konkurrenskraftigt och i det spelet är VOLVO fortsatt viktigt. Det finns många sätt att försöka bidra till att just vi som bor i Uppsala och övriga Sverige kan få en välmående framtid. Politiken kan inte få annat än F i betyg de senaste åren. Och väljarna har hittills inte visat sitt missnöje på andra sätt än att rösta på SD. Priset för det politiska misslyckandet får vi alla betala.
I Uppsala fortsätter vissa häckla mig och UP för att vi efter valet släppte fram det minst sämsta alternativet. Och utan att media korrigerar påståenden att kommunen bestämmer över regionens kollektivtrafik fortsätter dessa lögner att spridas. Hur mycket får ett engagemang för invånarnas bästa känslomässigt kosta? Var går gränsen för när man tycker idioti får råda och som man inte vill förknippas med?
Att sluta kämpa för något bättre känns oacceptabelt. Det kan göras på många sätt. I Uppsala är det vansinnigt att samtliga partier ställde sig bakom extremt dyra byggplaner och en spårvagnslösning i Uppsala! De som kan har alltid möjlighet att flytta till någon mer välskött kommun och region. Och sura kristdemokrater tror att UP är så barnsligt och oprofessionella och låter personkemi påverka våra ställningstaganden. UP är vare sig ”höger” eller ”vänster”, det är UPs erbjudande. UP väljer det alternativ som ger mest påverkansmöjligheter. Fram tills att Liberalerna återigen bekände färg och gjorde upp med V, MP och S fanns en stor möjlighet att bygga ut Uppsala klokare. Liberalerna har hela tiden varit för spårväg och extrembygge i de södraste delarna av Uppsala. Korkat.
https://unt.se/replik/artikel/fel-att-gora-min-kritik-till-en-konsfraga/lq85z3pl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar