Integration med många utmaningar
Sverige har kraftigt misslyckats med att forma en väl fungerande integrationspolitik för invandrare som inte direkt är självförsörjande och med en internationellt gångbar kompetens. Det är inte bara ett volymskäl till misslyckandet. Det finns inga väl beprövade metoder för att inom rimlig tid integrera och inkludera invandrare in i våra svenska lokalsamhällen. I en tid då det finns gott om arbetskraftsbehov blir misslyckandet än mer påtagligt när det samtidigt finns massor av arbetslösa vuxna människor i landet Sverige.
Naomi Abramowicz, GP, skriver mycket läsvärt nedan om hur den svenska överheten låter bli att ta i faktiska kulturproblem som vi måste våga lyfta till ytan för att hålla ihop Sverige på ett bra sätt. På ett sätt där människor oavsett religiös tro accepterar att i vårt samhälle är det lagarna som gäller alla jämlikt, utan undantag. Alla andra försök till att hålla ihop människor med väldigt olika kulturell bakgrund och konfliktfyllda religiösa samhörigheter misslyckas. Demokratiskt beslutade lagar måste gälla och upprätthållas.
Som Abramowicz skriver är det viktigt att fatta att väldigt många av våra invandrare kommer från länder och kulturer som inte på något sätt fostrats i sekulär anda. Du som läst min bok från 2018, "En stund på jorden", kunde läsa om mina reflektioner kopplat till World Values Survey. Det är bra om många fler debattörer lyfter fram detta faktum. Det är av avgörande betydelse att man fattar dessa stora skillnader om en integrationspolitik ska ha någon framgång. Personligen tycker jag inte lagarna behöver ändras. Det som tydligen måste kunna ändras är att var personer får genomföra sina demonstrationer. I betydligt större utsträckning måste Polisen kunna hänvisa till platser som inte direkt är en riktad provokation. Varför ska någon som vill bränna en bibel få rätten att göra det utanför Domkyrkan om någon skulle vilja det? På Vaksala torg, som är en generell offentlig plats, konfronteras inte direkt religiösa personer med den som vill uttrycka sin avsky. Men vi ska definitivt stå upp för yttrandefriheten.
"Det är svårt att säga hur representativa svaren är för Sveriges muslimer i stort, eller om de som företräder moskéerna sticker ut med sina åsikter. Men det ger en bild av ett annat Sverige som sällan porträtteras i medierna, långt ifrån den svenska synen på religionens roll i samhället."
"Oavsett om moskéernas åsikter avviker från gemene muslims syn på islam är det ett obestridligt faktum att majoriteten av Sveriges muslimska befolkning kommer från länder i Mellanöstern och Nordafrika där det råder en diametralt annorlunda syn på vilket inflytande religionen bör ha över politiken."
"Men så är Sverige ett av världens mest extrema länder när det gäller vår syn på religion, enligt undersökningen World Values Survey. Vi har de mest sekulära och individualistiska värderingarna i världen. De muslimska länderna ligger i, motsats till Sverige, i andra änden av den sekulära/traditionella-skalan."
"Det vore därför inte förvånande om en betydande andel av dem som migrerar till Sverige också behåller sina värderingar, åtminstone om de inte integreras i det svenska samhället. Den som enbart umgås med andra från sin egen etniska eller religiösa diasporagrupp kommer sannolikt inte att ändra sig. Den kommer heller inte att anamma det sekulära samhällets inställning, där hån, häcklande och provokation av religion är en rätt alldaglig företeelse i svensk offentlighet. Även om det bland vissa kan ge upphov till sorg, ilska eller frustration."
"Att stå ut med att människor inte förstår eller bryr sig om det man håller heligt är en del av att leva i en demokrati med en långtgående yttrandefrihet. Det är varken möjligt eller önskvärt att inskränka svensk yttrandefrihet till den grad att den aldrig riskerar att kränka eller såra religiösa."
https://www.gp.se/ledare/att-st%C3%A5-ut-med-idioter-%C3%A4r-en-del-av-integrationen-1.106701609
Hur stor är sannolikheten att den av pojkarna som kanske inte är död, se nedan länk, blir en laglydig självförsörjande lågavlönad? Har han en IQ på över 81? Vilken arbetsgivare kommer att anställa honom? Hur många barn kommer han bidra till att sätta till världen? Vilka uppväxtvillkor får de barnen? Vilka kulturella värderingar bär han på? Hur lätt är det att få honom på bättre vägar ur ett "svenskt" perspektiv? Hur skulle de som bestämmer i länder som Iran, Afghanistan, Irak, Syrien, Eritrea och Somalia göra med pojkar som är helt urspårade och farliga för andra? Svåra frågor, men frågor som konflikträdda svenskar måste våga ta i om vi ska hitta bättre metoder för att undvika att allt fler av våra unga går enligt svenska värderingar snett i livet.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/layth-15-saknas-efter-mordet-pa-momo-14/
Titta gärna på nedan bifogade dokumentär i SVT. Den heter ”30 år med Chania och hennes döttrar”. Du som inte förstått det tidigare kanske därefter förstår att ovan beskrivet behov av integrationsmetoder är nödvändiga om Sverige ska utvecklas framgångsrikt och jämlikt. Utan mat dör kalven. Utan en klok integrationspolitik faller flera generationers hårt förbättringsarbete samman. När får vi en tydlig och inkluderande integrationspolitik i Sverige? Den borde redan finnas!
https://www.svtplay.se/video/KrJYdaX/30-ar-med-chadia-och-hennes-dottrar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar