Syftet med skatter
Syftet med skatter är främst att alla invånare som kan ska vara med och betala för ett väl fungerande samhälles basfunktioner. Funktioner som det demokratiska systemet, rättssystemet, Försvaret, Socialförsäkringssystemet, äldreomsorgen, sjukvården, skolan och allmän infrastruktur som parker, vägar, digitala ramverk och kollektivtrafik. Precis som vanligt har Sverige länge drabbats av ”välfärdssjuka” och politiker har öst ut mer och mer pengar på saker som inte ingår i välfärdens kärnuppdrag. Istället för detta slösaktiga beteende borde ansvarsfulla politiker konkurrera om det viktigaste, förmågan att säkerställa välfärdens kärnverksamheter med kvalitet.
Håkan Boström, GP, skriver läsvärt om drömmar om ett perfekt skattesystem. Helt säkert kommer det aldrig bli perfekt för någon eftersom hur det perfekta skattesystemet ser ut i allra högsta grad beror på vem du frågar. För att skapa och utveckla skattesystem krävs alltid politiska majoriteter. För att uppnå politiska majoriteter krävs gott om kompromisser. Gott om kompromisser innebär ”mellanmjölk” för de flesta. Eftersom Boström har rätt i att ekonomi starkt kan kopplas till beteendevetenskapen är skatter kraftfulla politiska instrument för att driva önskade beteendeförändringar. Det faktumet gör att skatter alltid har grundläggande betydelse inom politiken.
” Men inte ens landets främsta experter kommer undan politiken. Nordeas chefsekonom Annika Winsth påpekade under presentationen att man som ekonom tidigt får lära sig att det är enklast att beskatta de fyra F-en: Fattiga, föda, fastigheter och fordon. Helt enkelt skattebaser som inte enkelt kan flytta utomlands. En politiker som uttryckte sig så skulle inte bli långlivad.”
” Inom den samhällsvetenskapligt skolade expertkåren ses politiken närmast som ett irrationellt element som står i vägen för ett mer upplyst samhälle. Det gäller särskilt ekonomer, som är den expertgrupp som står närmast makten, men aldrig riktigt har den i sin hand. Märkligt nog ser sällan ekonomerna hur planekonomiskt de resonerar visavi den politiska sfären eftersom de själva ofta förespråkar marknadslösningar. För föreställningen att ekonomin kan reformeras ovanifrån och i ett svep förutsätter just att man kan införa en plan uppifrån. Det var delvis möjligt, och i högre grad än idag var det nödvändigt 1991. Men det är inte liak lätt i dagens politiska verklighet. Frågan är om det är så nödvändigt längre eller ens önskvärt. Vi har trots allt inte samma inhemskt orsakade ekonomiska problem idag som på 1980-talet.”
” Till syvende och sist är ekonomi beteendevetenskap, inte statistik. Det är lätt att bländas av siffror. Men ekonomi handlar om hur vi organiserar sociala relationer. Man bör närmast tänka bort pengarna för att förstå hur det hänger ihop. Vad är det vi gör med vår tid?”
” Experterna har förstås sin roll att spela. Det går att vara mer eller mindre ”smart” när man organiserar ett samhälle. Men även ”smartheten” har sina begränsningar. Inte bara för att den är instrumentell utan för att vår kunskap är bristfällig, tilliten begränsad och verkligheten föränderlig. Drömmen om det enhetliga och optimala skattesystemet tar inte hänsyn till den brokiga sociala och politiska verklighet som politiken och vi alla tampas med. Lappande och lagande, det vill säga anpassning efter omständigheterna i små steg, kan många gånger vara att föredra.”
https://www.gp.se/ledare/drömmen-om-det-perfekta-skattesystemet-1.36717638
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar