Nästan alla samhällen i hela världen vet att kunskap ger fördelar som skapar möjlighet att överleva och som gör att man kan vara konkurrenskraftig. Ett samhälle som tappar sin förmåga att brett utbilda sina invånare framgångsrikt kommer långsiktigt att tappa konkurrenskraft steg efter steg. Det är inte "fake news" det är fakta. I dagens snabba utvecklingstakt krävs också mer än förr ett livslångt lärande där vi alla ständigt måste ompröva det tidigare inlärda för att ta till oss nya tekniker och nya metoder som bättre gör oss konkurrenskraftiga.
Nu har Lärarförbundet återigen släppt sin ranking av kommunerna kopplat till skolverksamheter och dess resultat. Det är beklämmande att Region Uppsala presterar så extremt dåligt. I Lärarförbundets rankingrapport går att läsa "Snittplaceringen för kommunerna i Uppsala är 257 (av
290). Jämfört med resten av landet står länet med andra
ord inför utmaningar." Hur är det möjligt att en region som har bland de bästa förutsättningarna i Sverige presterar så dåligt?
En kommun som vill sina barns bästa och som vill kämpa för att just den delen av världens ska vara långsiktigt framgångsrik måste förstå hur viktig skolans roll i samhället är. En kommun som vill sina barns och alla sina invånares bästa måste inse att om man inte lyckas prestera ett bra generellt bildningsresultat måste man fokusera och kraftsamla på förändrat ledarskap som vänder utvecklingen till det bättre. Självklart kan ett samhälle klara av detta. När en glesbygdskommun som Övertorneå klarar av att rankas som bästa skolkommun i Sverige säger det oss mycket. Att en kommun som ligger så fördelaktigt till som Tierp rankas som den sämsta i landet, 290 av 290 kommuner, signalerar det också oss tydliga budskap. Att lärdomsstaden Uppsala fortsätter att vara så dålig som 216 av 290 kommuner är ett enormt underbetyg till de partier som främst ansvarat för kommunens utbildningsverksamhet de senaste åren. Precis som jag ofta lyfter fram handlar det om ledarskapets förmåga eller oförmåga. Även om vi rensar bort de särskilda utmaningarna med invandrare med bristande svenskkunskaper ska en kommun som Uppsala prestera mycket bättre. För Utvecklingspartiet demokraterna är skolfrågorna centrala. Misslyckas vi med Skolans förmåga att matcha våra barn framgångsrikt påverkar det vårt näringsliv och övriga samhället mycket negativt.
https://lararforbundet.s3.eu-central-1.amazonaws.com/basta_skolkommun/2020/slides/uppsala-kommun.pdf
UNTs ledare skriver några rader om det stora misslyckandet i region Uppsalas skolor. De borde fylla hela tidningen varje dag med skolbetraktelser tills denna bedrövliga utveckling är bruten. Ingen annan verksamhet påverkar våra samhällens framtid så mycket som skolans. Med tanke på alla miljarder vi satsar på denna viktiga verksamhet måste den prestera mycket bättre bildningsresultat än nu. ”Lärarförbundets årliga skolrankning är ingen rolig läsning för länets kommuner. Platserna 216, 235, 239, 263, 264, 267, 285 och 290 (Tierp, sämst i landet) imponerar inte. Hur är det egentligen ställt med lärdomsstaden Uppsala? Visserligen bäst i länet (216), men bakom över två tredjedelar av landets kommuner.”
”Det är uppenbart att Uppsala kommun, oavsett politisk majoritet, inte har gjort tillräckligt för att satsa på skolan, trots ständiga löften om det motsatta. Här förtjänar faktiskt skolrankningens resurskategori att lyftas fram. Att Uppsala där hamnar på plats 246 av 290 möjliga handlar inte om smarta effektiviseringar, utan alldeles uppenbart om uteblivna prioriteringar.”
”Mittenstyret vill att ”skolorna ska präglas av studiero, trygghet och fokus på höjda kunskapsresultat”. Det går förstås att säga, både i Uppsala och länets andra kommuner. Men då krävs både rejält med resurser och tydlig styrning. Om det är något Lärarförbundets granskning visar, är det att bara fina ord inte räcker långt.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar