söndag 13 februari 2011

Rättvisare betygsättning och bättre betalt för duktiga lärare

Rättvisare betygsättning

Är betygsättningen rättvis? Möjligen har den aldrig varit det eftersom varje elev, utöver sin egen förmåga, är i händerna på en lärares subjektiva uppfattning. Jag tror att de allra flesta lärare är duktiga på att bedöma elevernas kunskaper. Det kan sannolikt bli ett mer rättvist betygsystem om antalet nationella prov ökar. http://www.dn.se/nyheter/sverige/nationella-prov-i-fler-amnen-1. Eftersom dagens Internetmöjligheter kan göra det praktiskt mycket lättare att genomföra fler nationella prov tror jag att det kan vara en mycket klok väg framåt. Fler nationella prov i fler ämnen men också nationella prov minst en gång per år kan vara bra. Bl a skulle det göra det lättare att hindra att skolor ger för höga betyg bara för att göra sin skola mer attraktiv. Jag vet inte om det finns skolor som gör på det sättet men bara faktumet att det finns många rykten om att det är så gör att det skulle vara bra om regelbundna nationella prov visar om en skola ger acceptabla betygsnivåer eller ej.



Bättre betalt för duktiga lärare


Det förs ständiga samtal om hur vi kan höja statusen och lönerna för våra lärare. Lärarkåren är väldigt viktig för att ge våra barn och unga bästa möjliga start i livet. Med bra lärare ökar chanserna att hela vårt samhälle utvecklas bättre. Rent praktiskt har det visat sig svårt att ge vissa lärare mycket högre lönepåslag än andra. Jag tror att fler och mer regelbudna nationella prov skulle vara ett utmärkt instrument för att ge bättre och rättvisare lönehöjningar till särskilt duktiga lärare. En viktig utgångspunkt för löneförhandlingen kan vara hur en grupp elever, i ett ämne, förbättrar sin kunskap mellan nationella prov. Skulle inte det vara ett väldigt bra sätt att både ge våra barn och unga en bättre utbildning och samtidigt ge ett bra underlag för mer individuella löner till vår viktiga lärarkår? Internet gör det praktisk möjligt utan att det behöver kosta så mycket.


3 kommentarer:

  1. Ang. "utgångspunkt för lönesättningen...":
    Du verkar behöva sätta dig in i lärares förutsättningar. Några exempel som visar på orimligheten.
    1. Nationella prov förekommer bara i vissa ämnen. Ska SO-lärare eller idrottslärare bli utan löneökning?
    2. Nationella prov sker i år 3, 6, 9. Sannolikt tre olika lärare. På vilka grunder skulle "lågstadieläraren" lönesättas?
    3. En speciallärare kan göra ett jättejobb med att få en elev till att behålla ett betyg på godkändnivån. Skulle det inte värderas något?

    Visserligen är det positivt att en ledande lokal politiker äntligen vill engagera sig i lönefrågen, men det måste ske utifrån en större grundkunskap om förutsättningarna.

    Jag hoppas att du kan förmå dina allianskollegor att starta ett arbete med lokal lönebildning med ett engagemang och en insikt från KS utifrån en noggrann analys av förutsättningarna, där LR måste ses som en given samtalspartner. Det har vi efterlyst länge.

    Hans Eric Lindahl, LR, 018-727 24 22

    SvaraRadera
  2. Tack Stefan Hanna för att du vill hjälpa till att höja lärarkårens status. Genom högre löner kan fler duktiga unga personer lockas att satsa på lärarbanan, något som kommer att gagna våra barn och ungdomar.

    En kraftfull lokal satsning på att höja lärarlönerna skulle styrka Uppsalas profil som en kommun där man satsar på framtiden - en kommun där de yngsta invånarna undervisas av de allra bästa krafter som går att få tag på.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är nödvändigt att vi lyckas höja lärarkårens status. Vi måste ge våra barn och unga, oavsett social bakgrund, bästa möjliga start i livet och där är bra och motiverade lärare väldigt viktiga. Enligt en studie jag tog del av förra veckan i någon tidning är lärarna särskilt viktiga för våra barn och unga från socialt utsatta miljöer. Enligt samma studie skulle man i och för sig kunna dra slutsatsen att ett barn och en ungdom som växer upp i en socialt utsatt miljö är chanslös oavsett hur bra skolan och dess lärare är. Jag vägrar acceptera en sådan inställning. Återigen, vi måste ge alla våra barn och unga bästa möjliga start.

    Lindahl! Du har helt rätt! Jag är inte tillräckligt kunnig om hur lärarsystemet ser ut. MEN som vanligt förbehåller jag mig rätten att på min personliga blogg "spåna" om möjliga vägar framåt. Om vi hjälps åt att "spåna" så kanske vi kommer på några förslag på lösningar som kan fungera praktiskt och som leder till att våra barn utvecklas bättre och att duktiga pedagoger belönas bättre.

    SvaraRadera