måndag 27 december 2010

Upp till kamp!!!

Det ar harligt med lite ledigt ibland. Det ger utrymmer for battre reflektioner och for att bryta vardagliga rutiner som tenderar att ta over ratt snabbt. Jag gillar att lasa bocker. Tyvarr hinner jag inte, eller valjer inte att prioritera, boklasande sa mycket nar jag jobbar. Pa semestern blir det ofta nagra bocker som slukas. Det ar inte mycket som slar en bra bok. En bra bok ger mig kittlande eftertankar, later min fantasi fa hjalpa till lite da och da och inte minst sa far den garna bjuda pa lite spanning. Jag ar dock ingen deckarlasare. Nog om semester och bocker. Ater till utrymmet for battre reflektioner.

Det ar dax att borja samla folket till kamp mot centraliseringarna som ager rum i allt for stor omfattning. Det ar bade ekonomiskt dumt och ohalsosamt (gar i och for sig hand i hand). Jag har inget emot att vi kampar for en battre miljo och varnar vart klimat pa EU och varldsniva, allt annat ar ratt meningslost eftersom det ar de stora landerna och ekonomierna som maste ta det absolut storsta ansvaret. Jag tycker ocksa att forsvarssamarbete inom EU ar naturligt. Aven bekampandet av kriminalitet och infrastrukturfragor kan och maste med fordel ledas pa minst regional och EU niva. Det ar dock dax att borja satta ner foten och tydligt definiera vad som ar varlds, EU, Sverige, regionala och lokala fragor. Allt fler fragor far sitt beslutsform over den lokala nivan och det ar inte bra! Nu far det vara nog med centralisering for centraliseringens egen skull. Eftersom vi svenskar ar varldsmastare pa att ta till oss EU regler och lagar har jag t ex svart att forsta varfor vi behover ett Sverige nar vi snart har storregioner i landet. Varfor behovs en svensk niva(fragetecken). EU kan val infora en modell for skattevaxling som kan tillampas pa regioner oavsett var de finns.... eller. Det ar dax for kamp! Centraliseringen har gatt for langt. Dagens moderna samhallen ar sarbara. Centralisering av makten gor samhallet annu sarbarare. Istallet for att jobba mot centralisering i sa stor utstrackning som mojligt maste vi jobba for decentralisering i sa stor utstrackning som mojligt! Precis som i vara domstolar borde bevisbordan om en forandrings fortrafflighet ligga hos centralisterna varje gang de forsoker centralisera ytterligare nagot som med fordel kan beslutas om lokalt. Jag ar overtygad om att Balinge och Uppsala stad vet bast hur de kan utveckla sitt valstand an nagon som sitter i Stockholm eller i Bryssel och som bor i Taby eller i Waterloo. Upp till kamp!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar