måndag 20 december 2010

Att åldras värdigt

Jag måste säga att jag tycker att det är motbjudande med den hysteriska utseendefixeringen som finns i vårt samhälle. Jag tycker om att folk bryr sig om sitt utseende och försöker vara tvättade, kammade, helt klädda och hälsosamt tränade. Det som stör mig är att så många, inklusive personer som knappt hunnit fylla 30 år, vill se ut som 20 hela livet. Visst är det unga ett utryck för vitalitet, fertilitet och att framtiden ligger just framför dig. Så är det. Men inga skönhetsoperationer i världen gör dig vitalare, mer fertil och du får definitivt inte fler år på dig att göra det du kanske skulle göra om du med dagens klokhet skulle starta om runt 20. Jag tycker inta att det är att åldras värdigt om man inte på ett bra sätt kan leva ihop med att man får ärr, rynkor, lite övervikt, grått hår eller inget hår alls (i vart fall på huvudet). Jag tycker att varje tid har sin tjusning. Jag har förmånen att ha träffat många människor från stora delar av världen. Jag har lärt mig att vitalitet och nyfikenhet inte är förknippat med ålder. Det är förknippat med personlighetstyper. Min morfar är snart 90 och han är både vitalare, mer nyfiken och mer engagerad än många yngre jag känner.

Åldern bjuder dock rent generellt på större hälsomässiga utmaningar. I dagens DN berättade min vän Sören Gyll om sina utmaningar kopplade till en levertransplantation. Sören är ett exempel på en nyfiken, hårt arbetande och vital person oavsett ålder men där åldern och tiden kvar visar sig genom olika krämpor. De av oss som jobbar och stressar mer än andra kanske riskerar vår hälsa mer än andra. Tiden får utvisa vad priset för mitt leverne blir. Sören hade turen att hitta en donator. Det var självfallet en välsignelse för honom och hans familj. Sören har åldrats värdigt och endast försökt hålla sig friskare genom att äta alla former av vitaminer och mineraler som går för att kroppen skall må så bra som möjligt. Sluta lägg er under operationsborden om det inte behövs!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar