lördag 25 december 2010

Overvikt - ett stort samhallsproblem

Jag har bott i tropisk varme, sa jag vet att det ar varmt och fuktigt. Jag vet att det ar bra om man slipper ha kostym och jag vet att man alltid blir valdigt svettig om man promenerar ute en liten stund. Nar man ar i denna hetta ar det inte konstigt att de flesta valjer att vara nastan nakna. Da ar det standiga svettandet inte lika motbjudande. Manga svenskar vill garna flytta till dessa varmare breddgrader. Jag tror att de, precis som jag, skulle lara sig att battre uppskatta det fantastiska vader vi har i Sverige bortsett fran att hosten och vintern ar for lang. Det ar inte harligt att alltid svettas nar man ar ute. Det ar inte varierande intressant utan arstider. Om inte golfstrommen staller om ar Norden och Sverige aven priviligierade ur vadersynpunkt. Det trodde jag aldrig att jag skulle tycka. Flera ar med basen i tropisk varme fick mig att forsta battre. Jag haller med! 20 minusgrader ar inte roligt.....MEN standigt svettand eller klimatpafrestande aircondition ar inte heller roligt. Nu till saken. Nar alla svettas tenderar vi att latta pa kladseln. Da blir det uppenbart att Sverige och Finland (mest svenskar och finnar pa hotellet som jag ar pa) har utmaningar med overvikt. Det ar en sak att man som overviktig sjalv valjer ett liv dar man orkar mindre och dar min halsa standigt ar mer utsatt an for en som inte ar overviktig. Problemet for alla andra ar att vi lever i ett samhalle dar vi alltid, till stora kostnader, har valt att stotta alla oavsett de individuella okloka valen. Ur ett politiskt perspektiv kan man da valja olika vagar. En vag kan vara att lata det vara och alla kollektivt far betala for enskilda tillkortakommanden. En anna vag kan vara att de som valjer att inte varda sig sjalva for betala hogre skatt an de som gor det. Ar inte det senare rimligt med tanke pa att de senare utsatter det gemensamma systemet for mycket storre pafrestningar an en som ater och dricker normalt och som tranar regelbundet (fragetecken). Om det kostar mer att leva osunt sager inte det kollektiva samhallet NEJ! Det kollektiva samhallet sager Gor som du vill men om du valjer en oklok linje sa far du betala extra sa att vi kan finansiera alla extra kostnader som du kommer att kosta samhallet, om du blir aldre. Fetman i kombination med en allt aldre befolkning gar inte att finansiera om framtidens svenskar vill ha dagens samhallsservice. Hur tycker du att vi skall gora (fragetecken) jag hittar det inte pa tangentbordet....

En majoritet svenskar ar enligt kvallstidningarna pavag att tycka att kungen skall avsattas. Sa sager lopen har ner i varmare breddgrader. Det ar intressant. Som vanligt ar det annat an logik som styr varlden. Det ar framforallt mer hjarta som styr varlden an hjarna. Istallet for att tanka att vi skall avsatta en kung for att istallet valja hans dotter till drottning borde vi alla borja med att stalla oss fragan; Vad kraver vi av den som skall vara statsoverhuvud (fragetecken). Nar vi svarat pa den fragan kan vi se vilka som vill stalla upp och vem vi anser vara mest lampad att klara uppdraget. Om uppdraget framforallt handlar om att representera Sverige och hjalpa till att dra in affarer som betalar for det svenska valstandet, da kan ratt manga svenska affarsmanniskor vittna om att kungen gor ett ratt bra jobb. Om det handlar om att vara omtyckt av svenska folket, da kan nog Victoria vara ett battre jobb. Vad ar viktigast for valstandet (fragetecken). Vinner man val pa att tala sanningar (fragetecken).

22 kommentarer:

  1. Snälla, snälla, snälla kan du inte avgå

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Jag ville skicka dig ett mail, men hittade ej någon mail adress. Jag hoppas innerligt att du tar dig tid till att svara på denna kommentaren! Jag undrar ju vad din poäng med detta inlägget är. Är det att försöka göra så många människor som möjligt upprörda? Hjälper det er på något sätt att höja er/din status? Jag vill inte vara otrevlig, det ligger inte i min natur. Hur tänkte du när du skrev detta inlägget? Är du medveten om hur många tusentals svenskar kämpar just nu, i denna stund med att bli av med sin övervikt? Vet du hur många milijontals människor i världen mår skit över sin övervikt? Vet du det? Har du haft dessa problemen någon gång? Har du själv varit överviktig? Vet du vad det innebär? Vet du även att det är flera tusentals svenskar som inte har valt att leva den livsstilen utan blivit tilldelade den sedan barnsben?! Vet du det? Om du inte visste det så kan jag berätta det för dig nu. Tror du att ditt inlägg här har höjt Svenska folkets självförtroende? Tror du att dom tänker nu jävlar ska jag gå ner i vikt för Stefan Hanna har uttalat sig? Nej. Dom läser rubrikerna i diverse olika tidningar, läser artikeln och deppar ihop. Ännu ett hinder. Ännu en sak som går emot dom! Jag vill tacka dig, för att du med detta inlägget har sänkt så många personer. Vad sägs om att vi som bor i Sverige, hela Svenska folkets försöker enas? Stöttar varandra i vått och torrt? Peppar varandra?! Nej. Det är klart...varför hjälpa när man kan skälpa. Jag hoppas innerligt att du vill svara, för jag måste få veta. Btw, jag är 21 år gammal. Detta är mina tankar och om jag som så ung kan tänka på ett sådant här sätt så tycker man att människor som är några år äldre har mer erfarenhet av livet borde tänka lite mer som jag. Tack för din tid, tack för att du läst igenom! Ha en fortsatt trevlig helg. Vänligen Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du ska tänka på vilka som egentligen kostar mera pengar i samhället.
    Vilka är de som går i skolan men struntar i att studera? vilka äger stora bilar som slukar bränsle som kostar i både miljö och pengar och som dessutom åker ensamma i bilen? det är förresten de som använder sig mer av vägarna, sliter vägarna mest, förpestar luften mest. Vilka är de som utsätter sig för faror genom att praktisera så kallade "vågade" sporter, som ofta skadas och får dyrbar vård? Och apropå sporter, vilka sporter kostar mest av skattepengarna? och jag menar inte bara utövande, arenor m.m. utan alla kostnader i samband med upplopp, gatuvåld m.m. som bara en fotbolls match kräver i form av polisarbete.
    Apropå gatuvåld, vilka är det som är överrepresenterade när det handlar om att utöva våld både i gator och hemmet?
    Vilka är dem som är överrepresenterade i missbruk av alkohol och droger och som kostar samhället i vård, våld, socialbidrag etc?
    Vilka är de som använder sig mest av egen bil istället för att åka kommunal när de åker i en och samma stad?
    Vilka är de som har de bästa löner i samhället?
    Om du tänker efter är överviktiga en obetydlig del av samhället, du kan inte känna så mycket pengar med att beskatta de extra.
    Du borde föreslå en anpassad skatt efter vad människan använder, utnyttjar, får och tjänar samt en sorts straff skatt för de som ställer till en massa elände.

    SvaraRadera
  4. Du får ju tänka till lite!
    Många är inte överviktiga för att de vill de.
    Det kan bero på någon medicin de äter eller så kan det vara ärftligt.

    Tänk en gång till innan du uttalar dig!

    SvaraRadera
  5. Det har kanns helt politiskt inkorrekt, var du jetlaggad? Intressant med nya perspektiv men de behover vara genomtankta innan de skrivs pa en politisk blogg for att starka centern. Du kan skada partiet mer. Det finns manga bra forslag att fora fram for Uppsala, oerhort mycket som behovs, fokusera pa det istallet:)

    Mia

    SvaraRadera
  6. Din okunskap om övervikt skrämmer mig.
    Har du lika dåliga kunskaper om det du beslutar om?
    Läs på om ämnet innan du uttalar dig nästa gång.

    SvaraRadera
  7. Jag har många gånger bett om förlåtelse för klumpiga formuleringar och stundtals ett dåligt språk kopplat till mina blogginlägg!

    Jag har sedan tonåren varit engagerad i frågor som rör vår folkhälsa. Jag har arbetat mycket extra inom sjukvården. Jag är fortfarande engagerad i folkhälsofrågor och ser tydliga mönster i hur vår folkhälsa utvecklas som inte alltid är positiva. Jag tänker inte vara rädd för att prata om olika problem som finns bara för att någon eller några blir upprörda för att man konstruktivt försöker hitta vägar som är bättre för individer och för samhället i stort.

    Med lite distans till det mediadrev som var vid årsskiftet har jag följt upp flera liknande mediadrev. Jag kan konstatera att det är hemskt att media får sätta så missvisande rubriker och ingresser till sina artiklar som de ofta gör. Allt i syfte att sälja lösnummer så klart. I detta fall sattes rubriker och ingresser som var stötande. Jag har aldrig använt de ord som de använder och jag har aldrig föreslagit någon särskild skatt på överviktiga.

    Jag vill ha en fortsatt debatt om de stora samhällsutmaningarna och jag hoppas att tonen i de debatterna kan vara saklig och inte endast känslobaserad och byggd på felaktiga grunder.

    Återigen beklagar jag att mina blogginlägg gett utrymme för de fruktansvärda tolkningar som media gjort och de hemska ordval som de valt. Ordval som enligt tusentals mejl som jag mottagit upprört. De upprörde mig väldigt mycket också!

    SvaraRadera
  8. Hej bäste tyckare,
    för det är just det du är - en tyckare.
    Hade du iställer haft en aning om hur överviktproblematik fungerar och hur den behandlas kliniskt och vilket perspektiv man där arbetar efter hade du antagligen lagt en patiens istället för att skriva detta särdeles ogenomtänkta och klart felaktiga inlägg.

    Vissa av oss föds med en kropp som är anpassad för svåra tider såsom det var för stora delar av sveriges befolkning för något århundrade sedan, den anpassade kroppen lägger således alla kalorier den kan i reserv för just svält.
    Jag har själv genomgått studier och olika viktminskningsprogram och det är fastställt att jag går upp i vikt på ett normalt kalorintag, faktum är att du själv kanske till och med skulle tappa något hekto med exakt samma diet.
    Det finns operationer, javisst, jag har genomgått en sådan också (GBP) men den fungerar inte för ungefär 1% av de som får den - gissa vem som drog nitlotten igen.

    Det enda sätter för mig att gå ned i vikt är att äta en extremt kalorireducerad kost baserad på protein vilket är precis lika kul som det låter, men trots detta har jag tillsammans med motion och träning gått ned ungefär en medelsvensson i vikt, men gissa vad som händer om jag slappnar av endast några dagar - poff så gick jag upp i vikt igen.


    Detta är en förbannelse jag levat med sedan jag föddes, jag hade problem med vikten redan som barn. Skall jag nu alltså trots alla mina anssträngingar och det mindre helvete jag genomgått för att kontrollera vikten anses lat och beläggas med extra skatt?


    Ett tips till dig om framtida blogginlägg - läs på lite innan du sätter dig och skriver, så du slipper bli en tyckare.

    SvaraRadera
  9. Undrar vad som bekostar samhället mest, fetma bland befolkningen eller er politikers stora, feta lönecheckar?

    SvaraRadera
  10. heja heja, bort med alla fetton!!!!

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att det är olämpligt att tala så nedsättande om medmänniskor. Låt oss istället fokusera på hur vi kan hjälpas åt att hitta sätt som gör att så många som möjligt av oss klarar av att leva på ett sätt som gör att vi mår bra ur både ett kort och långsiktigt perspektiv.

    SvaraRadera
  12. Intressant studie som släpptes i media idag. De föreslår bl a en kaloriskatt...... Har du läst rapporten?

    SvaraRadera
  13. tror att det är viktigt att gå ner i vikten...
    det finns många varianter för att bli av med sina fettavlagringar...
    bättre som jag vet är te som var manniska dricker
    eller ata bara nyttig mat osv.
    men äta ingenting tror jag varst som finns i världen.

    på det stora hela är jag absolut säker att du kan komma overens med sin rumpa och grejer...

    lycka till..

    SvaraRadera
  14. Tack! Jag fortsätter att vara en röst och en som agerar för att vår folkhälsa skall bli bätre. Det är väldigt positivt hur samhällsdebatten och lagstiftare runt om i väst tar problemen med övervikt och fetma på största allvar.

    SvaraRadera
  15. Hej!

    Först och främst vill jag tacka Stefan för att han vågar tala öppet om en sådan sak. Detta är ett tabubelagt ämne, det bevisar både Katarina och Angelica i sina snyft-inlägg. Övervikt är tabu såfort man lägger skulden på individen. Men vem annars kan man skylla på? Vem är egenligen ytterst ansvarig för sin egen hälsa? Det kan inte vara någon annan än en själv. Och varför ska jag och många andra hårt arbetande svenskar betala för Sven Svenssons By-pass operation?

    /Jan
    Leg. Sjukgymnast

    SvaraRadera
  16. Hej Jan,

    Tack för den positiva inledningen. Jag kommer att fortsätta att kämpa för en bättre folkhälsa. Det är viktigt både för oss som individer och för samhället i stort.

    Det personliga ansvaret är väldigt viktigt. Vi får dock inte glömma att vi blir myndiga först vid 18 år. Innan den åldern är någon annan ansvarig för att vägleda och styra oss mot en positiv framtid. Oftast är det en eller två föräldrar. Tyvärr har inte alla en närvarande förälder. Tyvärr har inte alla föräldrar som föregår med goda exempel.

    Vi måste bli betydligt bättre på att förebygga mot dålig hälsa i våra förskolor och skolor. Då kan även barn och unga med föräldrar som inte klarar av eller vill bry sig om sina barns bästa ändå få en chans till ett mer hälsosamt liv. Vi måste återinföra mer gymnastik i skolan, vi skall inte tillåta att godis säljs i skolor, vi skall servera mer frukt osv. Då hjälper vi alla mot ett hälsosammare liv men vi hjälper framförallt de som har målsmän som inte bryr sig eller orkar att bry sig om att vägleda sina barn bättre.

    För övrigt anser jag fortfarande att det starkt skall övervägas att införa en kraftig sockerskatt. Jag är för att en sådan skatt införs och kan inte se vilka negativa effekter som kan balansera allt positivt som det kan leda till. Inte minst behövs pengarna för att behandla alla skador som kan kopplas till ett allt för stort och långvarit sockerintag.

    SvaraRadera
  17. Jag blir orolig när det sitter förtroendevalda som du och tror på beskattning av fetma av medborgare och förenklar problemet att det beror endast på att personer skiter i sig själva. Det är dags att släppa radhusområdets suburbs perversitet och börja se objektivt på de problem som du beskriver i din blogg och tror du verkligen att beskattning kan häva problemet?? Fokusera på viktiga saker istället som t ex skolan där avregleringen försummar svensk skola tillbaka till medeltiden istället för idiotiska blogginlägg eller gå in i garaget och tvätta din jävla Volvo istället

    SvaraRadera
  18. Jag är orolig över att det är för få yrkesverksamma som är engagerade inom politiken. Då skulle sannolikt fler beslut bli bättre.

    Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrivit i frågan inklusive alla förklaringar för att inte göra anklagelser som dina det minsta trovärdiga. Jag har föreslagit punktskatter på ohälsosamma produkter och inget annat. Produkter som om de äts i för stora mängder har stora negativa konsekvenser för den enskildes hälsa. De skattepengar som kommer in kan "låsas" till hälsofrämjande och förebyggande arbete. Pengar som idag är väldigt begränsade samtidigt som kostnaderna kopplade till de farliga produkternas effekter exploderar för samhället, dvs för oss som betalar skatt. Hoppas att du kan använda din aggression och frustration till något konstruktivt och meningsfullt istället för att försöka få mig att inte våga stå upp mot det som inte är bra i vårt samhälle. Det tjänar både du och vi andra på.

    SvaraRadera
  19. Jag tycker också att övervikt är ett stort samhällsproblem. Men tycker du har glömt vissa aspekter. Det här är mitt blogginlägg om ämnet.
    Du är välkommen att läsa och kommentera.

    http://morethen140letters.blogspot.com/2013/12/den-kostsamma-overvikten-och-hur-man.html

    SvaraRadera
  20. Sedan mitt inlägg har det hänt mycket positivt i världen. Allt fler länders regeringar inser att utvecklingen är ohållbar och inhuman och inför därför olika regleringar för att missgynna onyttigheter och för att finansiera ett betydligt bättre förebyggande hälsoarbete.

    Det finns massor av perspektiv att beskriva och debattera runt utmaningarna med övervikt och fetma. Jag gjorde i mina debattinlägg runt detta för tre år sedan inga anspråk på att belysa problemet utifrån alla aspekter.

    Kul att du reflekterar över blogginlägg som jag gjorde för tre år sedan : ). Jag ska läsa ditt blogginlägg.

    SvaraRadera
  21. Jag hade prövat ett flertal olika dieter men ingenting tycktes fungera. Min läkare tipsade mig om Raspberry Ketone - och efter 3 månader hade jag tappat 18 kilo! Rekommenderas varmt för den som önskar en smalare och hälsosammare kropp. Finns att beställas ifrån:

    http://www.apo101.net/ga_ner_i_vikt

    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Bra för mig att veta när jag kommer hem igen. Då kommer jag definitivt behöva en ordentlig hälsokur. Livets goda måste få sitt och ibland blir det lite för lite träning.....

      Radera