söndag 12 december 2010

Firande och terrorism

Igår hade vi julafton hemma hos mig. Som traditionen bjuder var det fullt med mat, drycker och en del paket. Det blev ännu en trevlig dag i livet. Tyvärr har jag valt att prioritera annat så jag bad om ursäkt, i samband med att tomten kom på besök, att året inte skulle bjuda på några upplevelsepresenter från mig till alla på besök. Nästa år tar jag upp traditionen igen! Det har blivit mitt sätt att på ett kul sätt demonstrera mot att jag tycker julen blivit för ytlig och konsumptionsorienterad. Jag ger bort t ex en kram samtidigt som man gnuggar näsa och hoppar fem varv..... Man måste ju ha roligt i livet också, eller hur! Tomten skämde som sig bör ut barn och unga. Vi övriga har enats om en måttlig hållning till julklappar. Det är ju inte guldkalven som skall firas utan kärleken eller?

Terrorismen verkar än en gång ha visat sitt fula tryne även i Sverige. Oavsett var den inträffar så är det alltid lika förkastligt och fegt att ge sig på oskyldiga människor på det sätt som terrorister nästan alltid gör. Jag kan tyvärr förstå att vissa använder sina kroppar som mordvapen i sin kamp för det ena och det andra eftersom motståndarnas militära makt är så överlägsen att ett reguljärt anfall endast skulle innebära egen död. Trots att jag förstår tänket är det fegt och förkastligt. Inte minst att göra det i Sverige och mot ett folk som sedan länge kämpat för mänskliga rättigheter runt om i världen, mer än de flesta stöttat flyktingar och som ständigt skänker mycket till behövande runt om i världen. Att det hände just denna helg är nog inte så förvånande med tanke på att det är en helg då den internationella bevakningen av Sverige är större än vanligt i samband med Nobels priser.

Det finns tokstollar och fanatiker inom nästan alla rörelser. Vi får inte låta det få oss att tro att alla som är kristna katoliker utsätter våra barn för sexuellt ofredande. Vi får inte låta oss tro att alla muslimer är självmordsbombare. Vi får inte låta oss tro att alla judar är penninghungriga monster eller att Romer är tjuvar. Inget är svart eller vitt. Det som borde vara svart eller vitt är att vi alltid borde respektera varandra. Vi borde alltid sträva efter att ge varandra en likvärdig behandling. Tänk så många konflikter som skulle undvikas. Jag tror t ex att om det svenska rättsystemet används lika skulle t ex hets mot folkgrupp, i konstens namn, inte bidra till att svenskar utsätts för livsfara när någon dåre skall hämnas på vårt samhälle och dess upplevda orättvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar