tisdag 28 december 2010

Ett skratt forlanger livet

Talesattet sager att ett skratt forlanger livet. Ar det sa (fragetecken). Knappast om man skall tro modern forskning. Utifran den senaste forskning som jag tagit del av ar det kalorisnalt som forlanger livet. Ett hogt kaloriintag ar bland det mest destruktiva vi manniskor kan utsatta vara kroppar for. Det ar t o m sa att foraldrars klokhet, dvs laga kalorintag, tenderar att bli arftligt. Visst ar det hafftigt! Arv och miljo formar oss men under lang tid har det varit populart att forespraka att miljon ar viktigast. Mer och mer tenderar arvet att ha betydelse for hur vi utvecklas och vilka miljoer vi soker oss till. Ar det kul eller trakigt att veta(fragetecken). Med denna vetskap skall politiken ta ett sarskilt ansvar(fragetecken). Varfor inte(fragetecken). Vissa vill forbjuda alkohol och definitivt fortsatta att forbjuda knark. Vissa tror att de endast far skratt om de ar berusade eller drogade. Om man nu ar en forbjudsorienterad person, varfor valjer man da inte att i vart fall satta mycket hogre skatter pa kalorier(fragetecken). Det tycks helt klart att t ex godis och pasta inte forlanger livet. Svenskarna ater mest godis i hela varlden per capita. Sjalv levde jag pa pasta och ketchup under mina ar pa universitetet. Det ar dax att ta godisatandet pa storre allvar om vi verkligen bryr oss om varandra och om vi vill ha vara sjukvardskostander under rimlig kontroll. Haller du med(fragetecken).

I Uppsala finns en busschauffor som heter Amos Makajula. Han a mer kand som den leende busschaufforen. Han ar definitivt en person som ger andra manniskor skratt och som forlanger deras liv. Tank vad enkelt det kan vara. Du stiger pa en buss. Du mots av ett stort leende och en trevlig medmanniska. Du ler tillbaks och du mar bra. Tank om fler kunde leva som herr Makajula. Jag forsoker men racker inte alltid till. Jag har dagar da jag inte far till ett standigt leende. Da smittar jag inte min omgivning. Makajula sags inte ha en enda dag da han vaknat snett. Han ar en manniska som sprider gladje och skratt och darigenom forlangda liv. Makajula du ar en hjalte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar