torsdag 26 september 2024

En individanpassad skola

Har Sverige ett individanpassat skolsystem?

Nej! Skolan levererar dåligt. Främst på grund av rikspolitikernas klåfingrighet och den vansinniga migrationspolitiken. Det är dags för ett "Guldavtal" för skolan! Det finns mycket man kan göra i en kommun för att stärka skolans förmåga att lyckas bra med sina uppdrag. Även om skolan är extremt styrd av staten via Skollagen, Skolverket och Skolinspektionen kan kommuner göra mycket mer för att skolan ska leverera bättre bildningsresultat.

Idag presenterade UP och Minoritetsstyret den största sammanhängande skolreformen på många år. Nu påbörjas på allvar den kvalitetsförbättring som en kommun kan påverka. Nu kommer fler elever få det stöd de behöver och kunskapsresultaten öka. Idag är en stor dag för våra elever, lärare och svensk konkurrenskraft. 

Vi stärker förskolan. Vi stärker stödet till Resursenheterna. Vi stärker fokuset på mer fysiska aktiviteter. Vi stärker kvalitetsarbetet. Guldavtalet och dess inriktning är det största positiva som hänt i Sveriges skola på mycket länge. Glöm inte att skolan är extremt styrd av staten så detta är ”möjligheternas konst” kopplat till vad en kommun kan göra för att förbättra skolans resultatutveckling. 

Håkan Boström, GP, bjuder på en relevant ledare nedan. 

"Är vissa barn för obegåvade för att klara skolan? Bara själva frågan är laddad. Men faktum är att teoretisk begåvning långt ifrån är den enda kunskap som efterfrågas i vårt samhälle – samtidigt som den i stort sett är den enda som belönas av skolsystemet."

"Tabut som Hanif Bali talar om är att svensk skola officiellt utgår från att alla har samma möjligheter bara de får rätt miljömässiga förutsättningar och att skolan kan kompensera de barn som inte får det. I stort sett alla som själva gått i skolan vet att det inte är sant, ändå fortsätter det vara officiell politik – vilket är vad som brukar utmärka ett ideologiskt tabu."

"Sammanvägda betyg kan därför missgynna teoretiska specialbegåvningar. Men framför allt kan de missgynna praktiska begåvningar. Hantverksliknande skicklighet är fortfarande en stor tillgång i många yrken. Den generella förmågan att veta hur praktiska problem ska lösas är en annan sådan skicklighet, som i vissa fall närmar sig eller blir identisk med entreprenörskapsförmåga, om än inte nödvändigtvis. Sociala förmågor är ytterligare en kategori."

"De som har svårt att hänga med i den teoretiska undervisningen missgynnas av dagens skolsystem och risken är stor att de inte får utveckla de förmågor de faktiskt har."

https://www.gp.se/ledare/att-ha-lashuvud-kan-inte-vara-det-enda-som-raknas.df0d0616-22db-4c90-8a46-6e5667feb78b

En av UPs viktigaste delar av sin skolpolitik har från start varit att avskaffa betyget F. En sjuk ordning i skolan som bara slår hårt mot elever som av olika skäl har det jobbigt i skolan. Äntligen konstaterar även en utredare till regeringen det samma. ”Vi lärare” beskriver lita av det som förhoppningsvis snart blir verklighet.

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet, menar Produktivitetskommissionen med anledning av att 15 procent av eleverna i årskurs 9 aldrig når behörighet.”

”I ett nytt delbetänkande ger kommissionen förslag för skolan. Bland annat skriver de ”Fler elever som i dag stängs ute från de gymnasiala yrkesprogrammen måste få en chans att utbilda sig och bidra, till exempel genom att den hårda godkändgränsen avskaffas eller att behörighetskraven sänks något.””

https://www.vilarare.se/nyheter/betyg/finansministerns-utredare-avskaffa-f-betyget/

Det är bara tröttsamt att höra Skolministern prata i TV4 (länk nedan). Det är ärligt av henne att erkänna att friskolereformen var dåligt förberedd och att den har misslyckats. Hon bedrövas med all rätt över att våra elever mår allt sämre. Men Liberalernas ständiga tjat om att en 100% statlig skola skulle vara bättre. 

https://www.tv4play.se/klipp/436fc87295d9c0f8fe6d/video-sa-vill-ministern-forandra-svensk-skola

Staten har länge misskött sitt ansvar för Skolan. Nu börjar Uppsala kommun på allvar laga det en kommun har rådighet över för att vända skolans negativa utveckling. Det är bedrövligt att så många grundskoleelever idag saknar gymnasiebehörighet. 

https://sverigesradio.se/artikel/har-saknar-var-femte-elev-gymnasiebehorighet-rektorns-svar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar