Bygga, inte krossa
”Våra barn är vår framtid” är ett vanligt citat runt om på vår jord. Ur människans perspektiv stämmer det. I denna tid tycks framtiden lite dyster när bland annat allt fler unga kvinnor är inblandade i mycket grova brott. Ur människans perspektiv är barnen vår framtid. Och den som inte förstår att den framtiden bäst byggs genom bästa möjliga individanpassade utbildning, inklusive praktisk träning, förstår inte mycket. Ett framgångsrikt samhälle bygger sin framtid stark genom ett starkt och framgångsrikt utbildningssystem. Tyvärr underpresterar Uppsalas och Sveriges skolor kraftigt i vår tid. Det är Sveriges största allvarliga problem. Illa för många enskilda människor och väldigt illa för Sveriges framtida konkurrenskraft.
Ungefär 25 minuter in i nedan del av SVT Agenda kan du få lite perspektiv på hur korkat det är med betyget F idag. Det är fel metod för att bygga människor utifrån deras förmåga och intressen. 95 procent av alla människor inser att ett E = att man för tillfället är väldigt dålig i ett ämne. Det innebär nästan aldrig att man inte kan prestera bra på en praktisk gymnasieutbildning. Med ett F får man inte behörighet till gymnasiet. Mycket dåligt av regeringen att inte ta bort denna korkade L-reform.
https://www.svtplay.se/video/ed3EDVA/agenda/igar-21-15?info=visa
Nedan artikel i Expressen är mycket läsvärd i sammanhanget. Ja, Liberalerna vill inte ändra sig om betyget F. Trots att det är korkat. Politik när den är som sämst.
”Det andra är betygssystemet, närmare bestämt betyget F – som i underkänt. Gränsen är godtyckligt satt. Studier visar att omkring 15 procent av eleverna inte har förmåga att nå godkänt, ens med stödinsatser. För dem blir skolgången ett litet helvete.”
”Enligt skollagen har alla barn rätt att klara godkänt, och den som riskerar att underkännas ska få stöd. Men det är dyrt. I många kommuner kräver man att eleven har en diagnos för att sätta in insatser. Därför driver både lärare och föräldrar på för att allt fler barn ska utredas hos BUP. Redan för fyra år sedan larmade Socialstyrelsen om att kommuners krav på diagnos för att sätta in stöd i skolan leder till att fler barn nydiagnosticeras med adhd. Istället för att försöka sätta en diagnos på barn för att de inte når upp till orealistiskt ställda krav i läroplanen borde betyget F slopas.”
https://www.expressen.se/ledare/skolan-maste-sluta-driva-barn-till-psykiatrin/
Lika korkat som att ha kvar betyget F är det att se IT-stödd pedagogisk undervisning som ett problem. Det är ett utmärkt komplement till traditionell undervisning och en pedagogisk dröm för att mycket bättre än nu möta varje individ med steg för steg utveckling. En digital pedagogik som följer gaminglogik gör stor nytta. Det vill säga den logik nutidens barn är fostrade i. Tveklöst måste dock det traditionella läsandet och skrivandet växlas upp! Både och krävs för att svensk framtida konkurrenskraft ska säkras. UNTs ledare nedan, skriven av Karl Rydå, är i sammanhanget läsvärd.
””Skolans uppdrag är inte att ge alla elever en dator – utan att lära ut kunskaper. Vi lägger nu om politiken kring skärmar i skolan. Skolan behöver gå tillbaka till grunderna och ibland vara både tråkig och krävande.” Så inleder arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm (bägge L) en debattartikel där de presenterar regeringens läromedelssatsning.”
”Remisserna till förslaget lämnas över till Lotta Edholm fredagen 28 april. Det minsta man kan kräva, under förutsättning att Edholm med kolleger menar allvar med att rulla tillbaka digitaliseringen och att göra skolan ”tråkig och krävande”, är att den strategi som till slut antas får ett helt annat fokus än vad som nu föreslås.”
https://unt.se/ledare/artikel/skolministerns-skarpa-deadline-28/4-maste-edholm-bekanna-farg/l6q5p18r
Det är hög tid att sluta slänga våra ungdomar på skräphögen! Avveckla F!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar