tisdag 18 april 2023

Bygg stilfullare

Allt var inte sämre förr

Det är glädjande att vara med i ett lokalt och regionalt parti som till 100% fokuserar på Uppsalabornas bästa. Ingen "mellanmjölkspolitik" som utformats för att vara nationellt acceptabelt. En lokal politik 100 procent fokuserad på Uppsalas förutsättningar och möjligheter. För Utvecklingspartiet demokraterna innebär det bland annat att Uppsala utvecklas på ett sätt där kvalitén säkerställs i skolan, äldreomsorgen, sjukvården, kollektivtrafiken, fritidsverksamheterna och att framkomligheten för alla trafikslag är god. Det innebär också att kommunen bevarar delar av vår byggnadshistoria och bygger vackert nytt som med fördel har Uppsalaprägel. Just nu byggs så mycket som möjligt industriellt utan några hon form av Uppsalaprägel. Efter en vecka i Paris kan jag konstatera att det går att snyggt, och inte allt för högt, bygga ut tidigare byggda delar av en stad. 

Utvecklingspartiet demokraterna, UP, driver en politik som inkluderar varsamhet och särprägel i arkitekturen. Det är inte minst viktigt för att bygga vidare på en attraktiv berättelse som gör det unika samhället Uppsala intressant att bo kvar i och att flytta till. Särskilt viktigt är det att behålla och attrahera den arbetskraft globalt konkurrensutsatta universitet och företag behöver. Är Uppsala attraktivt för dem är det med stor sannolikhet attraktivt för oss alla i det unika samhället som vi som bor där kallar hemma. I vart fall i ett samhälle som byggs utifrån ambitionen att säkra en rimlig fördelningspolitik. Nedan UNT debattartikel skriven av fyra UPare är läsvärd i sammanhanget.

Kulturarv är samlingsnamn för den samlade kultur i en samhällsgrupp eller nation. Det inkluderar konst, arkitektur, litteratur, språk, dans, musik, religion, historia, traditioner, kläder, mat, monument och annat.”

Uppsala har varit en stad stolt över sitt rika kulturarv. Nyligen har det uppstått oro över stadens inverkan på kulturarvet. Politiker har föreslagit att bygga ett konstmuseum vid Uppsala slott med rullande trappor eller hiss som skulle ändra den historiska miljön. Som tur var slopades planerna på grund av motståndet. Andra förslag har presenterats, men till sist har samtalet om museets framtid upphört. På grund av den ekonomiska situationen har det inte förnyats. Beklagligt, för även om vi inte bör bygga nu, kunde vi i lugn och ro föra diskussioner om hur vi önskar ett konstmuseum och var.”

Kulturarvet är grundläggande för vår historia och identitet. Det representerar vår kulturella rikedom, konst, våra arkitektoniska prestationer och vår livsstil. Det är också viktigt för turism och ekonomisk tillväxt. Att bevara vårt kulturarv är inte bara en moralisk plikt utan också en ekonomisk nödvändighet.”

Uppsala behöver en plan som tar hänsyn till stadens kulturarv och främjar dess fortsatta utveckling. Denna plan måste beakta de behov och förväntningar som Uppsala har att tillvarata. Endast genom en sådan plan kan vi säkerställa att Uppsalas kulturarv överlever och fortsätter att inspirera kommande generationer.”

https://unt.se/debatt/artikel/klassiska-uppsalamiljoer-forsvinner-uppsalas-kulturarv-hotat/rkxg26xl

Håkan Bodström, GP, skriver också läsvärt om att det byggs för fult och miljonprogramsliknande idag. Många gånger håller jag med. Och för Utvecklingspartiet demokraterna är det viktigt att Uppsala byggs ut attraktivt på ett sätt som gör att attraktiva på arbetsmarknaden vill bo kvar och flytta dit. Och för kommande generationers bästa får inte stora ofinansierade projekt rusa framåt. Spårvägsprojektet är ett sådant. 

"Under hela 1900-talet har modernismens fyrkantiga huskroppar fått breda ut sig i svenska städer. Att en del nyproduktion avsätts för klassisk stil vore fullt rimligt för att återställa balansen och skapa en mänskligare stad."

https://www.gp.se/ledare/sverige-behöver-mer-klassisk-arkitektur-inte-mindre-1.94994597

I ett Uppsala som byggs ut attraktivt behövs inte en kapacitetsstark kollektivtrafik som "behöver" en spårvägs kapacitet innan år 2040. Och när den kapaciteten kan anses nödvändig har vi både modernare fordon för kapacitetsstark kollektivtrafik och självkörande fordon är en verklighet som skapar helt nya flöden inom trafiken. Stoppa spårvägsprojektet nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar