lördag 1 april 2023

Offentliga investeringsprojekt

Alltid delade risker

Staten och dess delar beskrivs ofta som en del och kommuner och regioner som andra delar av den offentliga sektorn. Samtidigt är kommuner och regioner delar av staten. Även om lagen ger kommuner ett starkt självstyre, särskilt kopplat till planmonopolet, ligger det i statens intresse att klokt bidra till att Sverige utvecklas så starkt som möjligt. Som vanligt kräver det jobbiga prioriteringar som regeringskansli efter regeringskansli har så svårt att göra klokt. När statens kommunbidrag för infrastruktur ligger på bordet är det allt för mycket regionalpolitik i vågskålen och för lite krassa "pay-off"-kalkyler. Nu är dock tid för staten att stötta sina tillväxtkommuner med viktiga förbättringar av infrastrukturen. Nedan gårdagens debattartikel från Utvecklingspartiet demokraterna i UNT. Staten ska inte villkora var Uppsalaborna vill bygga ut. Staten ska inte styra vilken lösning för kollektivtrafik Uppsala vill stötta. Staten gör dock mycket klokt i att stötta ambitiösa tillväxtambitioner i attraktiva kommuner.

"Samtidigt som många privatpersoner, företag och offentliga verksamheter nu har det mycket ekonomiskt tufft, har den svenska staten en stark ekonomi. Det kan tyckas konstigt, men så är det. Det är hög tid för Andersson och Kristersson att göra upp och låta staten aktivera många miljarder genom kommunerna."

"Många kommuner har nu en mycket ansträngd ekonomi. En kraftigt växande kommun som Uppsala brottas med stora investerings- och underhållsutmaningar. Konsultfirman WSP har tydligt beskrivit hur stort det svenska underhållsbehovet är av både vatten-, avfallsanläggningar och elförsörjningssystem i Sverige. Det är enormt."

"I Uppsala kommun behöver vi mycket kraftfullare prioritera kärnverksamheterna skolan, vården, äldreomsorgen och övrig omsorg i de bistra ekonomiska tider som nu är ett faktum. En konsekvens av detta är att omedelbart avbryta investeringsplanerna i spårväg och i stället satsa på längre kapacitetsstarka bussar. Uppsala kommun har under överskådlig tid inte råd med ett spårvägsprojekt."

https://unt.se/debatt/artikel/stefan-hanna-definitivt-nej-till-sparvag/r00v4wpr

"Det är svåra ekonomiska tider. Lågkonjunkturen har tyvärr bara startat. Nu krävs ett klokare politiskt ledarskap än i goda tider. Uppsalas invånare, universitet och näringsliv spelar ledande roller i Sveriges utveckling. Ett allt starkare lokalt näringsliv och två globalt framstående universitet bidrar särskilt till Uppsalas nationella betydelse. En ekonomiskt kunnig ledare för Socialdemokraterna, Magdalena Andersson, från Uppsala, är bra. Att statsminister Ulf Kristersson har en ekonomexamen från Uppsala universitet känns också bra i dessa ekonomiskt mycket svåra tider. Inflationen är mycket hög. Räntorna har på kort tid ökat med hundratals procent. Kraftigt höga och nödvändiga mat- och energikostnader slår stenhårt mot hushåll och offentlig sektor. Nu är inga tider för politiskt slöseri och ofinansierade investeringsprojekt. Nu är inga tider för dyra omoderna investeringar i spårväg."

"Hög inflation efter många år av vansinnig penningpolitik, med för låga räntor, slår nu hårt mot både hushåll, företag och den offentliga sektorn. På bara drygt ett år har räntan höjts med flera hundra procent för de flesta privatpersoner, företag och offentlig sektor. Många års misslyckad integrationspolitik kan räknas i hundratusentals invånare långvarigt beroende av försörjningsstöd. Parallellt lider både näringsliv och offentlig sektor brist på kompetent arbetskraft. På toppen av detta ökar nu antalet åttioåringar-plus de kommande åren med runt 50 procent. Sverige befinner sig i lågkonjunktur och landets ekonomi krymper. För att uttrycka det milt är läget allvarligt. Nu är inte tid för vidlyftiga investeringar för ett behov som kanske finns om 25-30 år och som bäst löses med moderna tekniker."

"I Uppsala kommun behöver vi mycket kraftfullare prioritera kärnverksamheterna skolan, vården, äldreomsorgen och övrig omsorg i de bistra ekonomiska tider som nu är ett faktum. En konsekvens av detta är att omedelbart avbryta investeringsplanerna i spårväg och i stället satsa på längre kapacitetsstarka bussar. Uppsala kommun har under överskådlig tid inte råd med ett spårvägsprojekt. Ett spårvägsprojekt som kommer att kosta minst 12 miljarder kronor. De investeringskalkyler som idag finns är långt ifrån hållbara. Oavsett fordonslösning måste staten vara med och delfinansiera en stärkt kollektivtrafik. Exempelvis Slussenprojektet i Stockholm har nu en ny investeringskalkyl på hisnande 20,77 miljarder kronor. Så sent som 2015 fattades ett genomförandebeslut som byggde på 12 miljarder kronor."   

"Den i särklass viktigaste investeringen som nu måste prioriteras är att få en mycket bättre arbetsmiljö för våra elever och lärare i våra skolor. Ingen annan förbättring är viktigare för att Uppsalas och Sveriges framtid ska bli positiv. Uppsalas minoritetsstyre måste nu släppa fram motionerna till kommunfullmäktige som berör spårväg och möjliga alternativ. Bara av nuvarande ekonomiska skäl har inte Uppsala råd med ett spårvägsprojekt."

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/up-kraver-att-partierna-ska-rosta-om-sparvagen-senast-i-maj/lz3mg4qj

Timbros artikel om Biogas nedan är läsvärd. Uppsalas satsning på biogas finns med. För Uppsala kommun är detta nu ett reellt problem då tidigare biogassubventioner tagits bort och då är det inte längre ekonomiskt klokt av Uppsala Vatten och avfall AB att erbjuda biogas som drivmedel för bland annat stadens bussar. Det marknaden satsar på, vätgas, innebär sannolikt en betydligt mindre risk för verksamheter som verkar inom monopolverksamheter.

En politisk vilja att ligga i framkant när det gäller grön omställning, kritiker som raljant avfärdas, en stadig ström av skattepengar, överdriven riskaptit och till sist en rejäl förlust för skattebetalarna. Det är historien om när några kommuner i Mälardalen tänkte att biogas var framtidens drivmedel, skriver Christian Sandström i Smedjans nya serie om gröna bubblor.”

https://timbro.se/smedjan/en-platko-som-kunde-mjolkas-pa-eu-bidrag/






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar