torsdag 13 september 2012

Sanningen

Mediasamhället
Ur ett större perspektiv har dagens teknik gjort världen mycket mer demokratisk än tidigare. De som har tillgång till Internet, och inte på olika sätt censureras, kan göra sin röst hörd på många sätt. Två baksidor av denna utveckling är att många "debatt"-inlägg är på en mycket låg nivå samt att enskilda samt grupper snabbt kan sprida fabricerade "fakta". Ryktena om vem som producerat den kortfilm som upprört muslimer runt världen har varit många. Nu sägs en amerikansk/egyptier med kristen koptisk bakgrund ligga bakom filmen. Trots att många medier sprider spekulativ information om människors bakgrund har jag beslutat att inte göra så fler gånger. Risken är för stor att det blir fel och att jag bidrar i någons planerade propaganda. Jag hoppas oroligheterna kopplat till filmen lugnar ner sig snart.

Jag deltog igår på SVT debatt i Göteborg. Min roll i debatten var att inte ensidigt tycka synd om de två svenska journalister som skottskadades och tillfångatogs när de utan visum och tillsammans med rebeller var påväg in i ett "avstängt" område i Etiopien. Mitt budskap var 1) bra att journalister kontrollerar makten och försöker avslöja olagligheter 2) det är en klok ingång att respektera de seder och de lagar som gäller i länder man besöker. Även om de är diktaturer. 3) om man väljer att inte göra 2) tar man medvetna stora risker. Vuxna människor har ett eget ansvar för sitt handlande. Det gäller även modiga journalister. Vänd på argumentationen. Tycker du att människor som kommer från kulturer med mycket annorlunda synsätt och lagar, och som besöker oss eller invandrar, skall vara undantagna från våra lagar?

Olof Palme. Jag kan säga mycket kopplat till honom. Jag väljer ett mycket kortfattat perspektiv. Genom sitt sätt att provocera och genom sitt engagemang var han den enda ledande politikern som i mina unga år fångade min uppmärksamhet. Under mina resor runt i världen är det bara Palme som gjort ett internationellt avtryck. När han kritiserade T ex USA så hårt, varför kritiserade han aldrig Sovjetunionens övergrepp mot det Baltiska folket? Inte minst med tanke på hans egna baltiska bakgrund. Varför tror du att han inte stöttade balterna i sin kraftfulla retorik?

14 kommentarer:

  1. Vad go du är som säger att du inte ska föra vidare obekräftade rykten i samma stycke som du gör just det.

    Sen verkar du rent allmänt ha svårt för den grundläggande skillnaden mellan lagar som stiftats i en demokrati och lagar som stiftats i en icke-demokrati. Det är underligt att se den bristen hos en folkvald politiker.

    SvaraRadera
  2. Jag vet. Jag gjorde ett medvetet val att göra såhär denna gång. Ser det som ett sätt att balansera det jag skrev tidigare i ämnet. Jag förstår inte vad du skriver. Lyssna på det jag sagt. Det är t o m textat på www.svt.se debatt. Skälet till varför jag tidigare inte tillät kommentarer är att jag vet hur communities och bloggar fungerar då jag själv utvecklat och drivit sådana lösningar. Jag vet att politiska motståndare eller haverister kan lägga massor av propagandatid mot någon de inte gillar eller är rädd för. Jag tackar för dina inlägg som jag avser att lyfta fram som exempel på det när jag håller ett anförande om skillnaden mellan att vara företagsledare och politisk ledare nästa tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...du ska inte vara så arrogant i dina svar, jag satt och tittade på Debatt, tyckte du var pinsam med dina inlägg, skämdes över att vi i Ua har så inkompetenta politiker, såg även att Belinda tröttnade på dig, du borde skämmas, avsäg dig ditt uppdrag...
      /Björn

      Radera
    2. Den bilden verkar du ha formulerat för dig själv, baserat utanför verkligheten. Om du har några konstruktiva synpunkter, så vore det intressant för de läsare som faktiskt vill ha information, att du skriver mer informativt och mindre löst tyckande, och dessutom oförskämt. Stefans svar är oftast överdrivet medkännande. Belinda jobbar under enorm press och behöver ju försöka sy ihop ett läge där så många som möjligt kommer till tals, med så många olika vinklar som möjligt. Det blir rätt underhållande. Om man inte har så höga krav på informtionsgraden. Ur ett samhällsperspektiv så är egentligen bara programmet bra som en "uppvärmning". Direkt efter så borde programmet sända en timme till, där man har ett annat format. Mer samtalande och djupgående. Så att man först värmer upp alla känslor och sedan fördjupar diskussionerna.

      Nu blir det lite ap-berg över det hela. Och att försöka ha en uppfattning om vad Belinda själv tycker i den skriklådan, det vågar åtminstone inte jag.

      Radera
    3. Jag tycker att du är arrogant och oförskämd. Du får ta ansvar för dina handlingar och jag för mina. Jag vågar stå för mina åsikter. Det gör inte du. Vem är du?

      Radera
  3. Mitt intryck av tv-programmet var att många "drivande journalister" verkar arbeta efter ett system med "slots". Alltså att de har skapat sig någon typ av tomrum i sitt verklighetsbygge. Det vill de sedan fylla med bitar som passar in. Ett slags pussel läggande. Och så blir de nästan aggresiva av att någon försöker mer förutsättningslöst beskriva verkligheten.

    När det gäller "etiopien journalisterna" så är ju de väldigt mycket viktigare än de svanska journalisterna, vilka mest verkar vilja rejsa om vem som är mest "angelägen". Nu när de är hemma så kvarstår ju situationen med deras kollegor som finns kvar i etiopisk fångenskap. Det gör ju läget känsligt.

    Om jag förstår din vinkel, någorlunda, så tror jag du menar att man som journalist mycket väl kan bryta mot lagar, för att kunna göra ett yrkesmässigt fullgott jobb. Men att det finns naturliga risker med det. Som till sist risktagarna själva måste stå för. Men i namn av humanismen och det goda uppsåtet så måste förstås alla som kan hjälpa till för att göra sitt bästa om något händer. Trots allt. Men att man samtidigt inte kan hållas som automatiskt ansvarig för det som eventuellt kan hända. Det måste till syvende och sist journalisterna själva göra. Med andra ord kan man inte kräva att politiker skall göra precis vadsomhelst för att hjälpa vem som helst närsomhelst hursomhelst.

    (Desutom skulle ju två goda uppsåt kunna krocka, så att man tvingas hjälpa enbart den ene, om man skall komplicera det hela).

    Den presskonferens som grabbarna höll tycker jag bekräftade min bild av de andra journalisterna. Att de hade bestämt sig för vissa vinklar, vilka de ville ha bekräftade. Möjligen förståeligt, men kanske inte helt proffesionelt.

    Sammanfattningsvis tyckte jag du gjorde ett bra framträdnde, på journalisternas bekostnad. Även om jag misstänker att känslan av att deltaga i en pajkastningstävling infinner sig runt hörnet, ungefär.

    Och sist, när det gäller kommentarer i kommentarsfält, så ta inte bort dem! Även om du har rätt i det du skriver. Vissa kan fullständigt slå sönder allt ambitiöst resonerande, så tycker jag att det är väldigt sällsynt ändå. Och den korthuggna lite nonchalant avfärdande fördomsfulla ton som vissa använder egentligen gör dem själva mest skada. Och inte är så väldigt vanlig ändå. Newsmill har ju nu slutat med kommentarer, och det minskar deras kvalitet högst avsevärt. Varje debattinlägg förlorar massor på det. Eftersom kommentarerna där ofta var avancerade, insatta, uppriktiga och alltid intressanta, nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord. Du har förstått mycket av vad jag försöker få dem som lyssnar att värdera. Jag kommer inte att ta bort möjligheten att kommentera. Jag kommer oxå att låta billiga och förolämpande inlägg att ligga kvar trots att de nästan uteslutande är anonyma fegisar som skriver. Antar att de inte vill göra det tydligt att de är kommunister och andra vänsteranhängare.

      Radera
  4. Tänk att jag är glad att vi i Uppsala har en, åtminstone en politiker som säger vad han tycker.
    Eget anvar har vi alla för våra liv, tyvärr är det som regel så "synd" om oss Svenskar, att vi alltid hittar syndabockar och omständigheter för att vi glömde det egna ansvaret.

    Jag såg inte programmet, men läste UNT. Jag tycker inte att du gjort bort dig.

    Delar inte alla dina åsikter, men jag tycker du är en politiker som vi behöver i detta mjäkiga samhälle. Du gör avtryck som gör att folk minns dig och du säger vad du tycker :)
    håller tummarna för att det blir alliansstyrning i fortsättningen med.

    SvaraRadera
  5. Jag är glad över att det finns kloka personer som du i Uppsala och Sverige. Som tur är finns det fler kloka än utopister och vänstermänniskor i vår kommun idag. Därför tror jag att vänsteralternativ kommer att vinna även 2014. Det är viktigt att rösta på personer och partier som kan utveckla Uppsala bäst lokalt. Det är många gånger stor skillnad på riks och kommunalt. Lär dig gärna mer om fler av mina lokala representanter så hoppas jag du ger mig och mitt lokala parti din röst 2014.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Ni fick mitt stöd förra valet, om det blir till 2014 får vi se.
      Jag är kluven i vissa frågor och egentligen finns det inget parti som passar helt (men det finns det aldrig fullt ut ;) ).

      Jag önskar att Uppsala satsar mer på förnyelsebar engergi. Att Vindkraftverk skulle förstöra Uppsalasiluetten är ett argument som borde vara förlegat. Miljön är viktigare än en siluett :)
      Ett alternativ som kan rädda siluetten kan vara, som bl.a Tyskland har, stora fält för solenergi. Tag efter och ni har säkert vunnit ännu fler röster, åtminstone bland de yngre väljarna.
      Nu vet jag inte helt hur ni ställer er till den förnyelsebara energin.
      Men att kommunen planerar att bygga ett nytt värmeverk känns inte så modernt och nytänkande ;)

      Nu kom jag in på ett annat tema, men det är tankar som kommer upp.
      Annars som företagare och medborgare, så röstar jag blått.

      Men jag hoppas att du fortsätter säga vad du står för, för det gillar jag när politiker gör.

      Tack!

      Radera
  6. Guess what Stefan. All fri journalistik bryter mot lagen i diktaturer. Nu vet du det också.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med om att det inte finns något parti som helt matchar det man själv tycker i alla samhällsfrågor. Själv valde jag att plocka ut mina viktigaste frågor och sedan ta reda på vilket parti som lyckats få en majoritet att tycka så nära mina åsikter som möjligt. Det blev Centerpartiet.

    Centerpartiet driver kraftigt utvecklingen mot förnyelsebara energikällor. Inte minst genom energiuppgörelsen på riksnivå fick C igenom kraftiga nyinvesteringar i förnyelsebara energislag. I Uppsala driver vi definitivt utvecklingen mot att bättre utnyttja solens energi. Det var Försvaret som hindrade en affärsmässigt motiverad utveckling av vindkraft inom Uppsala kommun.
    Värmeverket drivs inte av kommunen. Det är Vattenfall som behöver bygga om och ut. I samband med det försöker vi få dem att välja en mindre central placering av sin nya värmeanläggning.

    Företagare och förespråkare för alternativa energikällor, du är Centerpartis ; )Jag hoppas vi får ditt stöd för en företagsammare och grönare väg även i valen 2014.

    SvaraRadera
  8. Ja, jag hoppas att värmeverket inte hamnar i Fullerö.. om det är en bättre placering må hända, men om det blir bättre för miljön vet jag inte. Det blir i stället långa transporter och dessutom blir jag, min familj och mina grannar personligt drabbade eftersom vi bor i området. Det står att vi kommer bli störda av värmeverket. Så jag hoppas nu att försvaret sätter stopp för detta med. Jag skulle mycket hellre ha en park med vindkraftverk nära tomten :)

    Ja, vi får väl se, kanske blir det en röst på centerpartiet nästa gång... :)

    Ha en bra dag, Stefan
    /Mimmi Mattsson


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mimmi,
      Jag hoppas vinna ditt förtroende så du röstar på C i nästa val.
      Vindkraft är tyvärr svårt pga försvarets inställning till frågan. Hur ser du på Solenergi?

      Radera