lördag 1 september 2012

Kultursnobberi

Tröttsamt
Redan 1991 fick jag chansen att uttrycka delar av mina åsikter om kultur i en direktsänd TV-debatt i SVT. Då som nu gav jag tydligt uttryck för att jag inte gillar kultursnobberi och att konst framförallt är subjektivt och upp till betraktaren. Jag är själv en kulturell allätare och gillar också kulturella varianter som opera, balett, klassisk musik och teater. Jag tycker dock inte att de är uttryck för finare kultur än andra former. Ur ett marknadsperspektiv är efterfrågan en värdefull indikator på vilken kultur som väcker starkast engagemang bland befolkningen. Uppsala konsert och kongress, kallat UKK, firar idag 5 år som byggnad som skall beläggas. Byggnaden har blivit ett nytt tydligt landmärke i Uppsala och det råder ingen tvekan om att byggnaden och dess utbud har ur ett kulturellt perspektiv berikat Uppsala. Tyvärr byggdes UKK på felaktiga grunder vilket bl à inneburit en dålig ekonomisk utveckling för verksamheten och ett stort centralt hus, ägt av invånarna, som allt för ofta gapar tomt. Det gäller att lära av UKK projektet och inte tillåta fler liknande dyra projekt utan att beslutsunderlagens kalkyler är trovärdigare. Uppsala satsar redan mycket på kultur. Det är uppskattat av många. Det är dock inte ok att vi invånare pga felaktiga kalkyler och oförmåga att hitta strukturella förändringar tvingas skjuta till ännu mer pengar än tänkt. Skola, omsorg, vård, infrastruktur och idrott är oxå viktigt.

Wilks
Jag har tidigare ifrågasatt Wilks konstuttryck och tyckt att han för att få uppmärksamhet gett uttryck för främlingsfientlighet och gömt sig bakom rätten att konstigt uttrycka sig. Jag tycker fortfarande att hans Muhamed-teckning som en hund i en rondell enbart var provocerande och kränkande. Många var de som företräder svensk kultursnobbism som gick till hans försvar. Självklart är det helt oacceptabelt att father sätts på Wilks huvud men jag tycker fortsatt att det är pinsamt att han inte bett över en miljard muslimskt troende om ursäkt. Om man nu tycker att Wilks beskrivna "verk" är konst skall det bli intressant att följa debatten om de falska enkronor som tillverkats och där kungen hånas. Den som gjort det säger att det är konst. Vad tycker du?




Willishttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article15342232.abhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article15342232.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar