lördag 4 augusti 2012

Systemkonkurrens

Mångfald och konkurrens
Jag har precis haft årets första underbara bad på västkusten tillsammans med min son. Det var en klarblå himmel, värme i luften och minst 20 grader i vattnet. Inga maneter! För första gången slog mig tanken att världen inte är så fattig att det bara finns en modell som gäller.

Personligen var jag mycket glad när Sovjet Unionen föll samman. Jag tror på demokrati och på marknadsekonomins förmåga att skapa mest välfärd för flest personer i förhållande till andra system. Trots min glädje att Sovjet Unionen föll var jag inte nöjd med att det bara fanns en modell kvar för hur ett samhälle skall se ut och utvecklas. Monopol är alltid fel även om man själv tycker att det man själv tror på är bäst. När jag andra gången klättrade upp för badstegen blev det tydligt för mig att världen idag faktiskt har fyra stora system som konkurrerar. Ett system som är i kris, vårt västerländska. Det Rysska som har sin egen logik. Det Islamistiska som har sin egen logik och det Kinesiska som har sin egen logik. Om du börjar titta på det som händer i världen utifrån det perspektivet så blir en hel del lättare att förstå. Så blev det i vart fall för mig. Jag har ju haft förmånen att jobba och bo runt om i världen så det kanske ger erfarenheter som hjälper till att sätta in den insikten i ett nutidssammanhang. Nu är jag ännu mer övertygad om att västvärlden behöver formulera en ny ism om den vill fortsätta att stå bakom det ledande systemet! Om du köper min nyvunna slutsats, vad tycker du om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar