söndag 12 augusti 2012

Sjunkande Europa och ungdomskris

Ett splittrat Europa
I dagens DN kan vi läsa hur Wolodarski åter tycker att folket i Europa samt många landsledare destruktivt bidrar till Europas sönderfall. Det EU som byggts upp under många år håller på några få år att raseras. De åsikter han framför som jag delar är att marknadsekonomins grunder bygger på att de som satsar också skall ta riskerna och eventuella vinster. Det är inte ok att banker och finansföretags risktaganden i huvudsak har fått drabba skattebetalarna. De som inte skött sig borde alla rekonstrueras, i värsta fall förstatligas, och så fort som möjligt privatiseras igen. De som säger att de förespråkar marknadsekonmi är inte seriösa om de tycker något annat. Det jag inte delar av hans synpunkter är att folket och många ledare som är skeptiska till olika Europeiska länders ageranden har fel. Jag tycker inte solidaritet handlar om att några skall betala för att andra skall leva långt över sina tillgångar eller det värde de själva kan skapa. Solidaritet är att se till så att alla i laget har det drägligt men inte mer. Jag vill inte betala för att vissa länder har ansett att deras medborgare kan pensioneras väldigt tidigt. Jag vill inte betala för att vissa länder inte har en egen förmåga att driva in beslutade skatter. Jag vill inte betala för att länder som tidigare kortsiktigt byggt upp sin framgång på extremt låga företagsskatter nu ändå försatt sig i desperata behov av stöd från andra medborgare då deras ekonmi grovt misskötts. Jag vill inte betala för att vissa länder har en fantastisk ny infrastruktur och bostäder som de inte kan betala för.
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-berattelsen-om-krisen-driver-europa-mot-splittring

Folkpartiet har varit den mest positiva Europarösten och fortsätter att driva att Sverige skall vara med i EMU..... Jag vet inte om det är en uthållig inställning eller om det är dumt. En nytt smartare Europeiskt valutasamarbete är sannolikt nödvändigt i framtiden. Jag tycker att ett nytt valutasamarbete bör eftersträvas men jag är absolut inte för en anslutning till EMU. ´

Ungdomsarbetslösheten
Det fortsätter att komma olika tolkningar av hur ungdomsarbetslösheten ser ut. Helt klart är att den är för hög och att den måste ner om Sverige skall fortsätta att vara ett generellt välfärdsland. Hela vår samhällsekonomi är uppbyggd på att vi är försörjda fram tills vi är klara med våra studier, därefter förväntas vi 1) betala tillbaks det vi kostat under våra första cirka 23 år  2) även göra avsättningar för att finansiera tiden efter att vi inte arbetar längre. Som pensionärer finns förhoppningsvis tillräckligt många som jobbar och därigenom kan betala för de som inte börjat arbeta och för dem som av olika skäl är pensionerade. I takt med att allt fler gammelsvenskar (kallades etniska svenskar av statsministern) och nysvenskar inte jobbar så håller inte detta system! Det är enkel matematik. Är det inte dax för ett blocköverskridande förändringsarbete? Vi har trots allt en komplex minoritetsregering. Vad tycker du att vi skall göra? Sluta tvinga elever utan teoretisk studiemotivation att studera tre år. Se istället till att de får krävande praktiska utbildningar under två år där de kan matcha arbetsmarknadens efterfrågan. Inför ungdomslöner som är kopplade till praktikantprogram hos potentiella arbetsgivare. Varför inte återinföra gesällbrev för alla yrkeslinjer? Inför invånartjänst så att alla bidrar och inte faller ner i destruktiv passivitet. Öka ansträngningarna att locka efterfrågad arbetskraft till Sverige. Erbjud alla arbetslösa utbildning som matchar de krav som arbetsmarknaden ställer och de kunskaper de efterfrågar. Hur svårt kan det vara?
http://www.dn.se/debatt/felmatchad-arbetsmarknad-lamnar-manga-unga-utanfor 

3 kommentarer:

  1. Politiker ska inte försörja sig eller sina släktingar med skattemedel, detta sker i Uppsala idag och ändå begärs ingen utredning från högre instans du har varit kommunalråd men ändå inte fört ut någon vettig politik till medborgarna är det inte dags att sluta sitta på lättförtjänta pengar och börja arbeta för folket?

    SvaraRadera
  2. Du tycks inte tro på demokrati. Jag har under mitt liv innan mitt politiska förtroendeuppdrag betalat väldigt mycket skatt till vårt gemensamma. Jag har betalat mer skatt än väldigt många andra. Det har jag gjort för att jag jobbat väldigt hårt i en bransch som betalar bra till sina medarbetare som klarar de tuffa krav som ställs. Trots de tuffa kraven har jag aldrig jobbat så hårt som jag nu gör i min roll som kommunalråd. Jag har heller aldrig varit så utsatt för påhopp som ditt. Om jag inte gjorde stor nytta för dem som valt mig och för dem som bor där jag påverkar så hade jag slutat mitt uppdrag. Jag gör väldigt mycket nytta för att Uppsala skall utvecklas bättre. Inte bara för oss idag utan också för kommande generationer. Vad gör du som är så viktigt och bra för oss andra?

    SvaraRadera
  3. Jag har heller aldrig varit så utsatt för påhopp som NU skall det vara. När andra personer än politiker utsätts för personliga påhopp kallas det mobbing. När det görs mot politiker är det tydligen ok.

    SvaraRadera