måndag 27 augusti 2012

Marginalväljare & brott

Ta av varandra
Efter att ha tagit del av Löfvens senaste utspel tolkar jag både Socialdemokraternas och Moderaternas röstfiskeristrategi som väldigt enkel. Enkelt brukar vara bra. Moderaterna försöker vinna traditionella Sosseväljare genom att i retoriken vara mer arbetarparti än S. Inte minst Reinfeldts Almedalstal gjorde den strategin tydlig. Socialdemokraterna försöker vinna företagareröster från M och möjligen även från C. Som jag skrivit om förr är det klokt om även Alliansen förstår att t ex sjuklöneansvaret för småföretagare måste minska. Det är ett orimligt ansvar idag och det inser t o m Socialdemokraterna. Lite förvirrande måste det vara för många medborgare som vid opinionsundersökningar och val reflekterar över hur man skall rösta.

Organiserad brottslighet
Fick nyligen frågan från en journalist om hur jag ser på brottslighet inom näringslivet. Jag svarade att all brottslighet är övertramp mot den ordning som vi gemensamt beslutat om i vår riksdag eller inom ramen för EU samarbetet. Jag svarade också att det är särskilt viktigt att jobba mot organiserad brottslighet. Jag beskrev att vi utvecklar kommunens samarbete med Polismyndigheten för att bättre förebygga och bekämpa brott. I Södertälje har ett nära samarbete mellan kommun, polis och försäkringskassan haft mycket positiv effekt. Av hela intervjun kom i reportaget endast fram att jag anser att man inte är en brottsling förrän man är dömd för ett brott. Kan tyckas som en självklarhet men det är inte givet i många länder. Av artikeln framgick även att jag anser att det inte går, och inte är önskvärt, att förbjuda en anhörig att köpa en rörelse från konkursförvaltare och Kronofogdemyndigheten bara för att man är anhörig. Det är givetvis en omöjlig ordning att alla släktingar till en brottsling också blir brottsmärkta även om vissa tycks tycka att det är en acceptabel väg. Det är viktigt att samhället samarbetar över organisationsgränser för att förebygga och bekämpa brottslighet. Brottslighet bidrar inte till att en plats blir attraktiv och slår undan förutsättningarna för en rättvis konkurrens mellan företag. Tycker du också att det är viktigt att vi lär av t ex Södertälje för att bättre förebygga brott och utanförskap?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar