torsdag 28 juni 2012

Är miljöproblemen på riktigt?

Energibehovet enormt
För några dagar sedan hade jag återigen förmånen att träffa stipendiater i en uppsatstävling som Uppsalas universitet och Uppsala kommun är huvudmän för. C och D uppstaser som handlar om ämnen som kan få praktisk betydelse inom kommunen belönas och många är kopplade till miljö och klimatutmaningarna. En sak är tydlig när man läser uppsatserna runt just miljö och klimatproblematiken att världens forskare är splittrade och att många framstående forskare inte alls tycker att vi har några allvarliga långsiktiga miljöförändringsproblem. Personligen är jag inte tillräckligt kunnig för att tvärsäkert våga uttala mig om vad som är rätt eller fel. Jag tror dock mer på dem som anser att människans negativa påverkan på miljön är signifikant. Det jag definitivt tror på är att vi står inför ett stort energiförsörjningsproblem om vi inte hittar kostnadseffektiva alternativ till oljan inom tjugo år. Energiförsörjningsfrågan är mer akut än något annat och likaså hur vi kan återvinna ändliga råvaror för att klara en allt högre global konsumtion.

I Uppsala jobbar jag och vår kommun metodiskt för att bli miljö och energismartare. Vi ser det som väldigt viktigt för att bygga ett mer hållbart samhälle. När man jobbar hårt och målmedvetet är det alltid kul att få uppskattning för det man gör. Därför är det glädjande att Uppsala får allt bättre ranking som en av landets allra bästa kommuner vad avser jobbet att bli just miljö och enerigsmartare.
http://www.dn.se/ekonomi/det-har-ar-sveriges-basta-miljokommun
http://miljoaktuellt.miljobarometern.se/sub.asp?mo=1&dm=1&tb=6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar