fredag 11 maj 2012

Reser sig ur askan

Vad väntar runt hörnet?
Nu börjar olyckskorparna med högt anseende i världsekonomin att kraxa allt högre. Senast ut av dem jag läst om är den så kallade Dr Doom, Nouriel Roubini. Världen går med stormsteg mot "den perfekta stormen" då världbörserna faller samman och den redan höga arbetslösheten i västvärlden bara ökar..... Varför skulle det bli så? Enligt bl a honom beror det på att USA inte lyckas få igång sin ekonomi, Europa faller sönder där Grekland går i konkurs, lämnar Euron, och följs av fler Europeiska länder. Kina tappar ordentligt fart och Japans ekonomi backar åter. På toppen av detta en militär konflikt med Iran samtidigt som den arabiska våren kortsiktigt inneburit att "stabila" diktaturer ersatts av mycket instabila och osäkra religiösa ledningar. Mmmmm det är utan tvekan en mycket orolig tid vi lever i. Europa är i recession. Självklart spekuleras det massor om hur det går. Ett lysande exempel på dessa spekulationer är att vi än en gång får bevittna hur en bank, JP Morgan Chase, spekulerat bort över 14 MILJARDER kronor.... Varför inte? Precis som i Sverige får ju skattebetalarna oftast rädda de större finansinstitutionerna när de gör dåliga affärer och enbart tycks fokusera på att sko sig själva.
http://dealbook.nytimes.com/2012/05/10/jpmorgan-discloses-significant-losses-in-trading-group/?hp

Helhetstänkande
Ibland önskar jag att min hjärna inte skulle fungera som den gör. Jag har, så länge jag kan minnas, alltid tänkt stort först och sedan fokuserat på den lilla uppgiften under mitt ansvar eller på närområdets direkta utmaningar. Eftersom jag alltid jobbat hårt, och då jag är normalbegåvad, har jag aldrig hittills haft ekonomiska problem under de ständigt återkommande dåliga tiderna. Tänk vad mycket mindre bekymmer jag skulle ha om jag inte hela tiden följer och tänker på det stora innan jag skottar i det lilla. Jag får acceptera att min hjärna fungerar så och se till så att livet är roligt i alla fall trots att världens utmaningar är enorma. Samtidigt är det viktigt att minnas vår egen Uppsala profil Hans Rosling som på ett föredömligt sätt tydligt beskriver att massor av människor, runt om i världen, som går från dåligt till bra. Det är "bara" vi i västvärlden som inte längre klarar av att skapa ett tillräckligt värde i förhållande till våra välfärdskrav.......
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html
Vad tror du händer? Historiskt går allt i cykler. När vi är tillräckligt långt ner som samhälle igen är jag säker på att vi åter reser oss med hjälp av samling och nytänkande. Så har det alltid varit. Så kommer det alltid vara så länge människan överlever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar