lördag 12 maj 2012

Cykeln är användbar

Mycket cykel är det
Jag har vuxit upp i Uppsala. Nästan alla som vuxit upp i Uppsala har då ett speciellt förhållande till cykeln som fortskaffningsmedel. 1) Man använder det ofta och gärna  2) Minst en gång har man varit med om att få sin cykel stulen.

Inom Uppsalas regering leder jag den nämnd som har det primära ansvaret att utveckla Uppsalas infrastruktur. Logistik har jag jobbat med sedan jag lämnade gymnasiet, så jag känner tydligt att jag bidrar kraftigt till att förbättra Uppsalas utveckling kopplat till infrastrukturen. Ett ytterligare intressant perspektiv är att jag också är ordförande för Folkhälsorådet, Miljövårdsrådet och Trafiksäkerhetsrådet. I samtliga dessa roller spelar cykeln en central roll. Om vi människor rör oss mer, t ex cyklar, mår vi bättre. I synnerhet i en tid då vi är allt för stillasittande i bilar, på kontor, framför datorn eller framför TVn. Om vi bryr oss om de stora miljö och klimatutmaningar vi har, då kan valet att ta cykel istället för bil starkt bidra till att du gör mer för en positivare utveckling. Om du redan nu vänjer dig vid att gå eller cykla sträckor som är kortare än 5 km, då kommer vi också att klara att energipriserna kommer att stiga markant framöver. Idag är flest olyckor i trafiken, också allvarliga, relaterade till cykel! Om vi kan cykla klokare kommer färre att dö eller att skadas.

Fest
Under hela helgen är jag kommunens representant kopplat till en rad cykeltävlingar och cykelföreningsarrangemang. Det känns rätt eftersom det är jag och min nämnd, och mina råd, som gör mest för att Uppsala skall utvecklas bättre som cykelstad. Jag vill passa på att tacka mina nämnd kollegor och mina kollegor i Folkhälsorådet, Miljövårdsrådet och Trafiksäkerhetsrådet som påtagligt bidrar till att Uppsala kommer att ta stora steg mot att bli Sveriges bästa cykelkommun utifrån ett helhetsperspektiv på cyklande. Till och med högre makter tycks stå på vår sida. Vädret i Uppsala har inte varit så bra de senaste dagarna. När jag idag började min promenad mot slottet, för att dela ut priser till de tre bästa i ett lopp, då tittade solen fram och den sken hela vägen, cirka en timme, tills jag kom hem igen. Hur kan man tolka det på något annat sätt än att högre makter uppskattar det vi gör? Nu skall jag gå på cykelfest och representera Sveriges historiska huvudstad, Uppsala!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar