torsdag 8 december 2011

Flygande lågkonjunktur

"Vad var det jag sa"
Tyvärr tvingas jag konstatera att jag haft rätt och flera av mina tidigare blogginlägg kan vittna om det, nu blir det allt jobbigare tider även i Sverige. Det är ointressant att säga "vad var det jag sa". Det handlar alltid om att göra det bästa man kan här och nu för att nu skall bli bra men också morgondagen. Nu är det hög tid för Sverige och Uppsala att göra det på ett sätt som gör att även våra barn och unga kan få ett välstånd att njuta av. För lite mindre pengar måste vi få en betydligt bättre skola, bättre vård och omsorg och bättre service kopplat till kapitalinvesteringar i våra kommuner. Sverige kan inte administreras till framgång utan vi måste också jobba hårt för att våra företag skall skapa den välfärd våra överiga verksamheter lever på. Vi måste se till så att våra offentliga verksamheter blir betydligt effektivare. Konkurrensutsättningen har bidragit både till alternativ men också till effektivare produktion. Produktionen kan dock bli ännu effektivare om vi tänker i nya banor och, inte minst, investerar i kloka IT-lösningar som bidrar till en högre servicegrad till medborgarna och till sänkta kostnader. Vi måste också växla upp satsningarna på ett energismartare samhälle. För detta krävs ledarskap från politiker.

Lägg ner
Jag delar inte synen att det är viktigt att Sverige tillverkar stridsflygplan. Jag anser att det är hybris och vansinnigt att Sverige, lilla Sverige, skall finansiera framtagandet av stridsflygplan för massor av miljarder där marknaden är 100% politiserad. I denna politiserade värld är svenska intressen väldigt svaga. Jag tycker inte att en ytterligare krona får gå till JAS utveckling utan tvinga SAAB till ännu fler smarta industrisamarbeten med BEA eller andra för att sälja och utveckla stridsflyg. England och Frankrike har redan bestämt att de lägger ihop stora delar av sina militärbudgetar. De har inte råd att fortsätta med high tech utvecklingar som är svindyra. Sverige har inte heller råd med stridsflygsutveckling! Om försäljningen till Schweiz innebär att SAAB och svenska staten bundit upp oss skattebetalare till ett nytt utvecklingsprojekt i mångmiljardklassen blir jag minst sagt upprörd! Det är helt oacceptabelt! Vi pratar om massor av miljarder i så fall. Miljarder som SAAB och Sverige kan använda till mycket bättre saker som jag tror kan ge bättre utväxling både kommersiellt och lokalt teknologiskt. Varför inte på små och ännu smartare satelitsystem? Varför inte på nya stridssystem för hemvärnsförsvar? Tänk om och tänk RÄTT! Vet du om vi stackars skattebetalare nu blivit lurade in i ett nytt gigantiskt JAS projekt? SAAB och andra duktiga företag kan skapa mer värde för satsade pengar om vi satsar på andra systemlösningar än stidsflyg!
http://www.svd.se/naringsliv/frankrike-kan-stoppa-produktion-av-gripenkonkurrent_6694288.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar