måndag 19 december 2011

Bidrag eller bidra

Framtidshopp
Det är helt oacceptabelt att så många av våra unga som vill och kan jobba inte får en chans att komma in på arbetsmarknaden. Det krävs politisk kreativitet för att minska vår tragiskt höga ungdomsarbetslöshet. Bättre praktikant upplägg är en väg som är nödvändig. Det räcker dock inte. Vi måste också se till att skapa tillfälliga viktiga uppdrag som gör att inte allt för många av våra unga lever i ett ingemansland under den första perioden av sina tänkta arbetsår. Jag har själv en omfattande erfarenhet av ideellt arbete med att försöka stötta dessa ungdomar och har sett hur snabbt de bryts ner om de inte kan få någon form av meningsfull sysselsättning medans de söker reguljära jobb. Vad väntar vi på? Alla politiker borde vara tvungna att träffa de unga som är långtidsarbetslösa så förstår de bättre hur illa det är när de inte får någon form av chans på arbetsmarknaden. Ta bort 90 dagarsregeln om insatser kopplade till unga. Starta med stödinsatser senast efter en månad och inför någon form av Invånartjänst! Våra unga är framtiden. Våra unga måste känna att det finns framtidshopp. Om inte de känner det, i breda grupper, då tappar till sist hela folket sin framtidstro.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14097930.ab

Devalverad medmänsklighet
Nu skall jag få använda skatteavdrag när jag är medmänsklig och stöttar olika ideella organisationer. Visst finns det positiva delar i detta förslag. Framförallt att jag själv, istället för staten, får bestämma hur mina pengar kan stötta verksamheter som jag tycker gör stor samhällsnytta. Baksidan är definitivt att mina bidrag till t ex barn inte blir lika stora som idag. Om jag, mot förmodan, skulle använda avdragsrätten kommer jag att få tillbaks 57% av det jag idag skänker. Möjligen får jag skänka mycket mer för att fortfarande känna att jag gör en lika stor insats som idag även då avdragsmöjligheten införts. Visst är det fantastiskt att vi svenskar är så givmilda som vi är utan att det tidigare varit avdragsgillt!
http://www.unt.se/debatt/ge-givandet-en-chans-1584474.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar