lördag 12 november 2011

Uttrycksfult och tänkvärt

Mefisto
Linus Thunström är tjänstledig från Uppsala Stadsteater och sätter upp en opera i Malmö parallellt med att han blivit pappa för första gången. Trots det fortsätter hans teater att leverera härliga och givande teateruppsättningar. Igår såg jag Mefisto. Den var väldigt intensiv och minst sagt erotiskt fokuserad. Den var tänkvärd och gav tydliga perspektiv på dåtid och bra kopplingar till nutid. Jag gillade bl a monologen kopplad till att avskaffandet av värnplikten sannolikt kommer att vara av ondo för samhällets positiva utveckling. Om du inte tittar på teater så ofta kan jag nästan föreslå att du väljer vilken pjäs som helst på Uppsala Stadsteater. De håller en väldigt hög nivå! Till skillnad från vissa kritiker som inte gillade det höga tempot så uppskattade jag det mycket. Högt tempo gör säkert teatern mer intressant för dataspelsgenerationen. Det tror jag är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar