onsdag 30 november 2011

Capitol hill

Mörkare i Europa
Det är mörkt i USA. Det är dock betydligt mörkare i Europa. Sitter och tittar ut över Capitol hill i Washington och reflekterar över några av dagens möten och förhandlingar. Helt klart är att Västvärlden har en situation där vi behöver göra mycket mer för lika mycket eller mindre resurser. Det blir en utmaning men det går. En intressant kunskap jag fick idag var att USAs superhjärnor som tog fram systemen för att ta människan till månen och tillbaks fick på 70-talet uppgiften att tänka "Om ni skall lösa ett stort systemproblem på jorden, vilket är problemet och hur löser ni det?". Dom ansåg att det var att dagens transportsystem, som var det samma då, inte skulle hålla utan det skulle behövas något "automated transit network system" som kunde ersätta bilar i framtiden. Varför hände inget? Till skillnad från resan till månen fick det projekt som ansågs viktigast på jorden inga resurser för att förverkligas..........

Här i USA tycks många tro att Obama skall vinna åter en period i Vita huset trots att han är så impoplär. De tycker att alternativen som skall utmana honom verkar "ännu sämre". Väst har verligen ledarskapsproblem.....

Tröttsamt att resa
Än en gång påminneds jag om hur underbart det är att inte hela tiden resa runt i världen. För er som inte vet hur det är kan jag tala om att det mest handlar om logistik och att byta tidszoner hela tiden. Den här gången gick flyget i rätt tid från Stockholm till Chicago. När jag väl kom till Chicago skulle min flight till Washington gå 1 1/2 timme senare från O`hare flygplats. En storm satte stopp för den flighten. Jag fick en ombokning till en ny flight. Även den blev intställd. Jag fick en ny bokning. Även den blev intställd. Jag fick en ny bokning. Även den blev intställd. Klockan började bli sen och jag hade varit vaken länge..... De trodde inte jag skulle komma vidare förrän dagen efter. Jag skulle inte få någon kompensation eftersom det var vädrets makter som gjorde att jag blev tvungen att kanselera mitt hotellrum i Washington och försöka hitta ett rum i Chicago. Jag gjorde ytterligare ett försök och lyckades komma med en flight som tog mig till Washington där jag landade 00:20. Därifrån med en taxichafför som säkert körde en kränglig väg för att tjäna mer än vad han borde. Det är inte alltid som det är så här stuligt men jag är glad att jag slipper resa hela tiden. Jag är däremot ledsen över att jag inte längre har ett guldkort så att jag får acceptabel service när det strular............

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar