måndag 1 februari 2010

Fredrik Reinfeldt

Imponerande! Fredrik Reinfeldt är värd respekt! Vi är i inledningen av ett valår. Ett valår där de äldre delarna av vår befolkning blir allt större och demokratiskt mäktigare. Pär Nuder trodde att han var i ett slutet rum för några år sedan och gick snett när han uttalade de kända ordet "köttberget". Debatten handlade sedan mer om ordvalet än om själva utmaningen med den befolkningsutveckling som vi har. Som samhälle tappade vi den gången fart i att tillsammans hitta bättre vägar för hur vi skall hantera de stora utmaningar som en helt ny befolkningsstruktur innebär. Utmaningarna är stora och konflikthoten mellan generationsgränser uppenbara. Igår var jag på ett möte där Fredrik Reinfeldt tydligt belyste problemställningen. Det hedrar honom att han visar ledarskap och mod i en så känslig fråga. Bara om vi vågar ta i frågan kan vi hitta vägar som blir positiva istället för negativa. Att den så kallade 40-talistgenerationen skall kräva maximal välfärd på äldre dagar i kombination med att vi har en mycket ofinansierad ålderdom kräver nytänkande. Första gången jag fick jobba med frågeställningen var under mitt första besök i Japan 1991. Jag gick en ledarskapsutbildningskurs i Japan och examensarbetet gick ut på att vi skulle komma med förslag på hur Tokyo skulle hantera den allt större utmaningen med en åldrande befolkning. Resultatet presenterades både för borgmästaren för Tokyo och för inrikesministern. Respekt, rimlighet och framtidstro måste vara vägledande när vi utvecklar positiva vägar framåt. I grunden är det fantastiskt att många av oss blir över 80-år idag. Många är dessutom friska väldigt länge. Hur gör vi ett problem till en tillgång? Går det? Jag tror att det går. Jag vet att vi kan hitta positiva lösningar om vi vill och hjälps åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar