torsdag 18 februari 2010

25% bättre

Jag tror att vi alla och alla organisationer alltid kan bli bättre på att göra det vi vill eller skall göra. Tror du att du kan bli bättre om du bestämmer dig? Tror du att du kan bli bättre om din chef och du tillsammans bestämmer er för att bli bättre? Jag är övertygad om att det går. Jag har sett att det går på arbetsplats efter arbetsplats och inom förening efter förening. Vad skulle det innebära om vår kommun skulle bli 25% bättre på att utföra sina tjänster? Jag tror att ambitionen i sig skulle öppna upp för hälsosamt nytänkande och inte minst mer decentralisering för att nå målet. Jag tror att ambitionen skulle göra att lärarna blir ännu bättre på att utveckla våra barn, att omsorgspersonalen även får tid för samtal med de ensamma och att t ex ärenden kopplade till bygglov blir snabbare handlagda. Varför saknas tydliga effektivitetsmål inom de flesta offentliga verksamheter jag följt? Jag tror att både personal och skattebetalare kommer att uppleva våra skattefinansierade tjänster som mer positiva om vi även börjar mäta effektivitet inom t ex barnomsorg, äldreomsorg etc. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar