onsdag 22 januari 2025

Vill väl men det blir fel

Urspårat Miljöparti

På EU nivå kan jag förstå att svenskar röstar på Miljöpartiet. Många konservativa partier i Europaparlamentet tar inte miljö- och klimatfrågorna på allvar. På EU nivå sätts numera de flesta regelverken som styr miljö- och klimatarbetet. Även inom detta område delar jag åsikt med det som uttrycks i Mario Draghis rapport till EU ledningen om EUs bristande konkurrenskraft. Miljö- och klimatarbetet är viktigt men även kopplat till det överreglerar EU byråkraterna. Att man röstar på Miljöpartiet i kommun, region och riksdag är dock för mig obegripligt. På individnivå är många miljöpartister jag träffat bra personer. Som grupp landar de oftast fel i sina ställningstaganden. Det har hittills inte tjänat Uppsala kommun, region Uppsala och Sverige väl. 

Centerpartiet styr nu i Region Uppsala och Region Stockholm med Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Nationellt har Centerpartiet sagt att de ska stötta ett ”rödgrönt” styre. Som sagt, som grupp är Miljöpartiet farliga för vårt generella välstånd. Deras politik är på många sätt känslostyrd istället för realistisk och balanserat klok. Balanserat klokt är realistiskt. Patrik Kronqvist, Expressen, skriver läsvärt om MPs kollektiva oförmåga nedan. 

Stockholmsregionen är de rödgrönas viktigaste skyltfönster. Här styr Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet. Med en budget på närmare 30 miljarder kronor är trafiklandstingsrådet Anton Fendert landets mäktigaste miljöpartist. Tyvärr fungerar hans regim inte så bra.”

Anton Fendert skyller den svaga återhämtningen på att stockholmarna jobbar hemma i högre utsträckning än andra. Men både i Helsingfors och i Oslo är distansarbete ännu vanligare.”

Givetvis måste regionen se till att ekonomin är i balans. Men denna gång har besparingarna skett på ett både klumpigt och skadligt sätt.”

”Tidigare har SL huvudsakligen dragit ner trafiken på linjer med lågt resande. Då drabbas få människor och biljettintäkterna kan rentav öka om bussar flyttas till mer populära sträckor.  Men i fjol skar man i stället ner på vältrafikerade linjer – i strid med operatörernas rekommendationer. Följden har blivit trängsel och ilskna frysande resenärer som får se överfulla bussar köra förbi hållplatsen, samt minskade intäkter. Agerandet vittnar om djupgående problem inom trafikförvaltningen. Det är ju inte det politiska styret som skruvar på detaljerna i tidtabellerna.”

Under hösten har näringslivet larmat allt högre om hur SL:s problem gör det svårare för företag att locka arbetskraft.”

Nedan citat är mycket viktigt att ta på stort allvar i Uppsala. 

För att uttrycka det rakt: Om norrlänningar med långa avstånd ska kunna fortsätta att köra bil behöver storstadsbor resa mer kollektivt. Nu slår Miljöpartiet undan benen för den utvecklingen.”

Om Miljöpartiet är kollektivtrafikens bästa vän behöver den inga fiender.”

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/miljopartiet-har-kort-kollektivtrafiken-i-botten/

Miljö- och klimatfrågorna är viktiga men inte minst i ljuset av team Trumps intåg i Vita huset är det dags för kloka svenskar att nyktra till. USA har lämnat Parisavtalet och ”Drill baby, drill” råder. Jorden går inte under för att temperaturen på jorden ökar eller sjunker några grader. Människan utrotas inte heller av det. Men förutsättningarna förändras och människor måste mer eller mindre anpassa sig. Och folkförflyttningar av hundratals miljoner kommer att ske. Stora folkförflyttningar på grund av uselt lokalt politiskt styre och väderförändringar det är problemen att hantera för oss invånare och våra företag. 

Tyvärr driver främst Miljöpartiet i Uppsala, hela regionen, mot ännu kraftigare problem inom kollektivtrafiken. Varför? Spårvägsprojektet. Precis som den utökade krisen i Stockholms kollektivtrafik kommer driftsekonomin kopplad till spårvägen kraftigt försvaga Region Uppsalas ekonomi. Det är hög tid för framförallt MP, S och M att inse att en kraftigt sänkt befolkningsutveckling inte bara är ”ett jack i kurvan”, det är ett stort trendbrott. Och den kollektivtrafik som kommer att öka kraftigt är av demografiska skäl färdtjänsten. Inte ens det verkar flera partier förstå.

Miljöpartiet i Uppsala måste skyndsamt ta sitt ansvar och acceptera att deras spårvägsfanatism utsätter Region Uppsalas invånare för kommande chockvågor. Avbryt spårvägsfanatismen och byt fordon till längre bussar! Miljöpartister vill väl men när deras kollektiva politiska kvarnar mal blir det ofta mycket fel. Känslor är viktiga men de leder sällan till de klokaste besluten. 

Karl Rydå, UNT, är som jag extremt missnöjd med SJ. I natt presenterade Trump ett investeringspaket på 500 miljarder dollar för att säkra amerikanskt ledarskap inom Artificiell Intelligens och för att kunna njuta av alla fantastiska framsteg AI kommer att leda till. I Sverige kan vi väl satsa på ett helt automatiserat tågsystem? Ja! Vad väntar vi på?

https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/artikel/varfor-ar-sj-sa-vardelosa-pa-att-kora-tag/l68m0p9r


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar