Framgångsrika värderingar är inte PR produkter
Värderingar kan formuleras på många olika sätt. Inte minst människor som är starkt ideologiskt inriktade kan landa i väldigt olika värderingspelare i sina liv. Så är det. Så kommer det alltid att vara. Därför är det inte något att förvånas över. Det man kan bli förbannad över är enskilda människor eller organisationer som marknadsför en värdegrund men inte lever upp till. Det är både oseriöst och falsk marknadsföring.
Jag gillar att Di utmanar storföretags-Sverige och deras marknadsförda värdegrunder. Många ideologiskt kopplade människor ser ofta offentlig sektor som näringslivets största problem. För väldigt många mindre företag är de stora privata företagen ofta ett mycket större problem. I tider där ekonomierna är ansträngda är till exempel extremt långa betalningstider från stora bolag till små väldigt plågsamma för mindre företag.
Dagens Industris, Di, ledare skriver läsvärt om detta i nedan länk. Bara för att man är på börsen och ska försöka försvara börskurser är det illa att behandla mindre leverantörer orimligt. Att kräva extremt lång kredittid är verkligen inte att vårda sina underleverantörer. Dis kritik är befogad eftersom det är de mindre och medelstora företagen som i stor utsträckning bär på det framtida svenska välståndet. Och det är främst i de mindre och medelstora företagen som framtidens arbetsplatser växer fram.
"Som att Sveriges tio största börsbolag har satt i system att låta sina underleverantörer agera bank och på detta vis skaffat sig räntefria lån på en halv miljard kronor. "
"Agerandet är inte bara oetiskt, det blottlägger hur innehållslösa bolagens värderingar är i praktiken."
"Det är uppenbart att vissa bolag i kraft av sin storlek förlänger betalningstider till leverantörer och därmed förbättrar sina kassaflöden."
"Sveriges största företag borde veta bättre än att skörta upp underleverantörer. Det är i små- och medelstora företag som fyra av fem jobb skapas. Om dessa företag får problem med likviditeten till följd av långa betalningstider försvåras jobbskapandet i hela ekonomin."
"Att betala räkningar i tid är inte bara en fråga om vad som är juridiskt bindande. I grund och botten är rimliga betalningstider en självklar del av företagens samhälleliga ansvar, precis som klimatutsläpp eller anställdas rättigheter."
"Hållbarhet ska fokusera på väsentligheter, som att betala i tid. Ett ansvarstagande företag använder inte leverantörer som bank."
https://www.di.se/ledare/storbolagen-maste-leva-upp-till-sina-varderingar/
I min värld är ett företag klokt som efter noggrann utvärdering väljer ut sina samarbetspartners och sedan vårdar dem på ett sätt där de också har en bra chans att tjäna pengar. Det tycks inte vara alla företagsledningars inriktning. Kortsiktiga bonusprogram är dåliga. Långsiktiga bonusprogram kan vara bra och uppmuntra hållbart värdebyggande. Varje seriöst företagsbygge borde ha långsiktighet som en del av sin värdegrund. Då bryr man sig även om sina underleverantörer och kommande generationers välbefinnande. Di har haft flera bra artiklar om hur kortsiktiga bonusprogram ”bombat” aktiekurserna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar