lördag 4 mars 2023

Kulturella konflikter

Att inte veta eller vilja veta

Det är inte lätt när det är svårt. Jesus tror jag det är som sägs ha fått cred för uttrycket ”Den som är fri från skuld får kasta den första stenen”. Oavsett vilken människa som kom på uttrycket är det briljant. De hade säkert någon form av PR-konsulter redan då…. Avdankade eller utsparkade romerska senatorer kanske sålde sina retoriska konster?

Jag lyssnade nyligen på ett mycket intressant P1 program som enkelt, bra och känslosamt beskriver hur svårt det är att gå från en kultur till en annan. Och hur svårt det är att växa upp i till exempel en kultur där alla slår barn för att plötsligt inte få slå barn och kunna lagföras om man gör det. Till och med förlora sina barn för att man slår dem. Slår dem ofta av samma anledning som cirkusdjur länge slagits till underkastelse och lydnad. 

Den största och svåraste integrationsutmaningen är att försöka avprogrammera gamla upplärda beteenden och fostra nya som det nya samhället reglerat i lagar. Hur ska du förstå vad som är rätt eller fel om du flyttar till Iran eller Nordkorea? Vad du tycker om deras system är ointressant, du måste anpassa dig och ”paddla” utifrån det. De har sin kultur och sina lagar. Oavsett vad du tycker om det. Och de har sitt språk som du måste lära dig för att ha någon chans i det samhället. Förmågan att kommunicera korrekt är alltid av avgörande betydelse.

Det är sannolikt svårigheten att fostra vuxna människor i nya tankebanor och regler som gör att allt för många anser att vuxna invandrare är bortom räddning och hoppet står till barnen. Barnen representerar alltid en form av hopp. Det räcker dock inte! Alla ska med! Alla som har rätt att komma till Sverige eller som globalt konkurrensutsatta arbetsgivare skriker efter. Människor som är 18 år eller äldre. 

Ett betydligt bättre integrationssystem måste metodiskt inkludera ett omfattande omprogrameringsarbete. Ett ”omskolningsläger” skulle vissa kalla det… Jag kallar det en tydlig vilja att försvara många generationers demokratiskt framarbetade samhällssystem. Också att ge invandrare en bättre chans att ”bli en del av vårt geografiska lag”.

Är det viktigt att demokratiskt förankrade lagar gäller alla i Sverige rättvist och jämlikt? Det anser jag. Då måste ”omskolning” ingå i integrationsarbetet. Svårt? Ja. Möjligt? Ja! Metod? Det krävs alltid. Slag och annan form av tortyr? Nej. Ännu mer villkorat bidragssystem? Ja!

Du som inte insett att vi i Sverige misslyckats med integrationen, lyssna på P1 programmet nedan. Du som enkelt vill förstå effekter av kulturkrockar, lyssna på programmet. Det finns många ”svensksvenskar” som skulle vilja slå barn som uppfostringsmetod. Väldigt få gör det idag efter år av social omprogramering efter att lagar ändrats. Lyssna!

https://eur01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Favsnitt%2Fdet-var-en-gang-en-familj-p1-dokumentar&data=05%7C01%7Cstefan.hanna%40pol.uppsala.se%7C3d0cbcaa392f4d6e3feb08db0d0603f0%7C86932a3637af420489f2ed1ee095f45a%7C1%7C0%7C638118091697141799%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C3000%7C%7C%7C&sdata=F0u8fEARQGvf0dbgae08EYJoNc0jk6%2Bv8MuuRcU57kc%3D&reserved=0

Nedan ledare i GP, av Peter Esaiasson, är läsvärd i sammanhanget. Jag tillhör skaran som anser att flockar av människor, runt om på vår jord, har en stor rätt att skapa sina egna unika samhällssystem. För att det unika ska vara möjligt kräver en ansvarsfull migrationspolitik. Att skapa ett socialt-, ekologiskt- och ekonomiskt hållbart samhälle är svårt. Väldigt svårt. En förutsättning för möjlig framgång är att rättigheter tydligt matchas mot skyldigheter för alla samhällets invånare.

”Behovet av att göra skillnad mellan medborgare och utlänningar är svårsmält för personer med progressiva värderingar. Socialpsykologen Jonathan Haidt har en teori som förklarar varför. Det handlar som så ofta om känslor och moral. Människor med progressiva värderingar styrs av två moraliska principer: rättvisa och omsorg om de utsatta.”

Människor med konservativa värderingar har en bredare palett av moraliska principer som också inkluderar ordning, grupplojalitet och värnandet om det heliga. Att peka ut utlänningar som grupp utmanar de progressiva principerna rättvisa och omsorg men går bra att förena med de konservativa principerna ordning och grupplojalitet (med den inhemska befolkningen).”

”Haidts poäng är att progressiva missförstår konservativa. De uppfattar konservativa som hjärtlösa och till och med onda. Att tvingas ta ställning till behovet av en utlänningslag är en början till större förståelse för den andra sidan. Det hade juristen fattat.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar