tisdag 11 december 2012

Tålamod & fossila bränslen

Morgonstress
Det sägs att "morgonstund har guld i mun".... Jag känner gott om människor som inte håller med. Personligen försöker jag glädjas över varje timme jag får av livet men kan samtidigt erkänna att vissa mornar är tuffare än andra. För närvarande har jag en dotter som snart är fyra år. Hon utvecklas inom de flesta områden i raketfart och det är kul. Nu är hon definitivt inne i en period där hon vill bestämma allt. Det innebär bl a att jag på mornarna får leka "fiska kläder" för att vi inte skall bli fast i farstun på väg till dagis.... "Fiska kläder" fungerar även om den taktiken ibland går saaakta. Alla tider har sina utmaningar.


Energiförsörjning
Att säkra energiförsörjning är en mycket vital del för ett samhälle som vill leva så rikt som vi gör i Sverige. Siktet är inställt på ett energisystem som är fossilfritt. Kommer det att gå? Det tror jag och det är nödvändigt för inom 100 år är nog oljan slut. Det är också viktigt för att försöka minimera den globala uppvärmningens negativa konsekvenser. Vår tekniska utveckling i en rasande fart. I synnerhet när vi människor är tvungna att komma på innovativa vägar framåt så har historien visat att vi är rätt bra på det. Tyvärr sker de största utvecklingsstegen när vi har "kniven på strupen". Varför är det så? Ur ett klimatperspektiv är det viktigt att nå en fossilfri energiförsörjning så snart som möjligt. Innovationerna inom klimatsmart energiförsörjning är många. Samtidigt är det intressant att läsa om tekniska landvinningar som påstås göra att t ex USA skall bli självförsörjande på fossila bränslen. Vad tycker du om det?
http://www.di.se/#!/artiklar/2012/12/10/oljeboomen-som-kan-knacka-opec/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar