lördag 29 december 2012

Se & uppleva

Livet gar fort. Rasande fort. Ar det kanske for att vi nu mer an nagonsin tidigare far uppleva sa mycket mer varierande saker och att vi onekligen drunknar i ett konstant och globalt flode av information? Hur manga av vara upplevelser ar pa djupet och inte endast en orgie i ogonblicksbilder? Det varierar sjalvklart fran person till person men klart ar att farten/hastigheten har stor betydelse for vad vi ser och vad vi upplever. Haller du med? Nar jag ror mig i centrala Uppsala gar och cyklar jag for det mesta. Jag kan fortfarande overaskas av vad mycket mer jag ser, luktar och kánner nar jag promenerar istallet for att cykla. Det ar oandligt manga fler intryck nar jag gar och cyklar an nar jag ibland aker bil. Farten maste anpassas till det man vill uppna med livet. Vad vill du uppna¿

Optimist eller pessimist?
Ying eller Yang? De allra flesta av oss manniskor har stunder av optimism och stunder av pessimism. Det ar en del av livets puls. Ar man da pessimist nar man ser problem och forsoker losa dem med optimistiska forslag? Ar man en optimist om man negligerar problem? Vad tror du ar mest smartsamt och dyrast, att laga och pumpa vatten fran en trasig bàt som fortfarande flyter eller att lyfta upp en bat fran botten och sedan laga den? Varfor later vi sa manga batar sjunka? Vi kanske ser det som en mojlighet att fa bygga helt nya vattenfarkoster?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar