lördag 24 september 2011

En vision för framtiden

Försök med grön vision
Under många år satt jag regelbundet på Rosenbads regeringskansli och träffade mina vänner i den så kallade Framtidsgruppen, eller Hanna-gruppen som vissa kallar den. Gruppens möten har varit väldigt givande. Inte minst för att förstå hur Sverige leds och därutöver har vi också byggt vänskapsband för livet. En återkommande ambition som Pär Nuder och Jan Larsson ofta återkom till var att Socialdemokraterna ville forma och kunna kommunicera en grön vision för Sverige. De ansåg att de hade visionen men uppenbarligen klarade inte Göran Persson och Socialdemokraterna att bära denna vision trovärdigt.

En grön vision med potential

Centerpartiets nya ledare har nu inlett sitt uppdrag. Utmaningen kommer att bli väldigt utmanande. Tydlighet, kontinuitet och att Centerpartiet lyckas att rekrytera många flera nya medlemmar blir avgörande om vi lyckas vända trenden och bli ett mer relevant och en mer mäktig kraft i utformningen av den svenska framtiden. Centerpartiet har en bra bärare av en grön vision i Annie Lööf. Klarar hon uppdraget? Jag tror hon kommer att klara sin del av det som krävs för framgång på ett bra sätt. Det avgörande blir om jag och mina jämlikar gör ett bra jobb. Bara då kommer Centerpartiet att lyckas. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Lööf är ung och energisk. Hon har kraften att resa runt mycket och hjälpa till att förtydliga visionen och bidra till att engagera medlemmar. Jag tror att Centerpartiet efter nästa val når över 10% av väljarstödet. Det är en bra början.
http://www.dn.se/nyheter/politik/nej-till-kvotering-pa-centerstamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar