tisdag 30 augusti 2011

Störst nytta?

Hur tänker man?
Regeringen presenterade idag en satsning på spårbunden trafik motsvarande 5 miljarder kronor. Med tanke på hur urdåligt spårnätet inom välståndskritiska områden verkar krävs nog de pengarna endast för att underhålla de spår som redan finns. Enligt rykten skall dessutom eventuella nysatsningar göras i Mälarbanan! 

Vissa tycker att jag är "för affärstänkande" som politiker. Kan så vara men jag hävdar att affärstänkande är det som skapar mest nytta för medborgarna och i synnerhet för de svagaste som behöver ett starkt och välmående samhälle för att stödet till dem skall vara så bra som välstånd kan erbjuda. Varför satsar man inte mer på spårförbindelser mellan Uppsala och Stockholm? Var kan medborgarna får mest ut för pengarna när man nyinvesterar? Jag är säker på att en förstärkt infrastruktur mellan Uppsala - Arlanda och Stockholm har en mycket positiv välståndseffekt över tiden. Ja, visst talar jag i egen sak men jag skulle gärna vilja se casen för att alternativa investeringar skulle vara samhällsekonomiskt klokare. Vad tror du?

Jag efterlyser fler tillväxtinvesteringar! Vi måste satsa mer på att bygga vår och våra barns framtid. Sveriges gemensamma skattkista har råd med det. Det är rätt tid att göra det nu! De beslut som fattas nu får effekt först om cirka ett år. Nu! Nu! och Nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar