onsdag 24 augusti 2011

Arga unga och glada äldre

Libyen
Som tidigare sagts är det arga unga män som är bränslet vid upplopp och revolutioner. Så också i Libyen. Nu återstår det att se om dessa unga män kan tänka större än sig själva och sina klaner och skapa en Libysk variant av demokrati där alla grupper respekteras och där minoriteter accepterar att majoriteter bestämmer. Inte minst att majoriteter accepterar att oppositionen nästan alltid klagar. Oavsett hur bra majoriteten sköter sitt uppdrag. Hur tror du att det går? När tror du att de tar Khadaffi? Tror du någonsin att Busch kommer att ställas inför rätta? Alla skall vara lika inför lagen. Är Haag bra på att leva upp till den principen? Jag vill bl a minnas att dagens premiärminister i Israel är efterlyst. Hur kommer det sig att inte alla efterlysta fångas in och prövas mot de anklagelser som gjort att domstolen utfärdat "häktnings" uppdraget?

Färdtjänst
Idag har jag rest runt med taxi för att praktiskt lära mig och förstå vad färdtjänst innebär. Det var både lärorikt och trevligt. Laddad med massor av frågor tog jag chansen att prata med både medborgare med vanlig färdtjänst (personer med liten ork och mindre handikapp) och mer avancerad färdtjänst (personer med allvarliga handikapp). Jag fick också chansen att i praktiken få höra taxiåkarnas perspektiv. Det är viktigt för mig då min nämnd skall upphandla färdtjänst inom kort och jag tycker inte om att inte ha en bra uppfattning om viktiga saker. Dagen blev mycket givande. Inte minst var det mycket upplyftande att träffa alla dessa äldre som trots mer eller mindre svåra omständigheter var mycket positiva. Det är fantastiskt att leva i ett land som har råd att ge alla sina behövande medborgare liknande service. Uppsala och Sverige är verkligen en generös och härlig plats att leva på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar