onsdag 17 augusti 2011

Folkbildning och kontraster

Välstånd
Svenskt välstånd har byggts på hårt arbete, gemensamma ambitioner och folkbildning. Glöm aldrig att vi var ett mycket underutvecklat land för bara 100 år sedan! Glöm aldrig alla de fantastiska insatser som gjordes inom folkbildningens område för att många fler av våra medborgare skulle få en bra utbildningsbas. Utan denna folkbildningsinsats hade Sverige aldrig varit ett av världens rikaste samhällen idag. Ur det perspektivet är jag mycket stolt över att min morfar nyligen fick ett pris som en av vårt lands stora folkbildare. Då jag känner till hans historia är det ett mycket välförtjänt erkännande. Min morfar har gjort stora insatser för Sveriges kunskapslyft och för konstens utveckling här på hemma plan. Genom stora ambitioner, hårt arbete och företagsamhet gjorde han stor skillnad i arbetet att lyfta Sverige från fattigdom till rikedom. Du har verkligen gjort positiv skillnad under ditt liv morfar!

Kontrast
Nu måste jag åter få uttrycka mitt förakt mot rubriksättare på kvällstidningar. Jag hade önskat att våra media tog ett betydligt större ansvar för folkbildningen. Det är dock helt klart att tidningar som t ex Aftonbladet motverkar folkbildning och istället bidrar till att fördumma oss. Det är upprörande att jag nu under två veckors tid under tre dagar tvingats se hela löpsedlar som basunerat ut "det stora allmänintresset" att "Körsångs Måns" mår dåligt efter en separation! Lever vi på 2000-talet? Är det tiden då vi människor började gå tillbaks i vårmänskliga utveckling eller? Vad tror du?  Jag tycker att de få ägare vi har till landets media får skärpa sig och visa att de känner lite folkbildningsansvar! Det är pinsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar