Anpassa hastigheten efter trafikförhållanden
Svältkatastrof på Afrikas horn. Minnesstund för offren från massakern i Norge. Västvärldens ekonomi är i en ordentlig gungning. I Uppsala tycker en del att det är fasanfullt att gångfartsväg införs på en cirka 100 meters sträcka i centrala staden. Vissa tycker att bilar skall föbjudas på gatan. Andra anser att bilar borde ha bättre prioritet. Gatan är designad som ett så kallat "shared space" där gående, cyklister och fordonsförare får dela på utrymmet och visa varandra stor respekt. Det finns bilförare som uppenbarligen inte fattar att en bilförare ALLTID är ansvarig att anpassa sin hastighet till trafikförhållandena. Om man förstår det är det självklart att INTE köra i 30 km/h på ett gaturum där gående, cyklister och bilar blandas utan särskilda banor. Det skall bli intressant att se om säkerheten blir bättre på denna korta sträcka när aktuell del av vägen klassas som gångfartsväg. En gångfartsväg där man inte kan köra fortare än 10 km/h. Dålig service skall kosta
Under en golfrunda med sonen berättade han att en gemensam bekant besökt SEB i Hunnebostrand för att betala en räkning. Banken hade sagt att han skulle betala 50 kr i expeditionsavgift. Han hade svarat att han är kund i banken och att han då inte skulle behöva betala. Banktjänstemannan hade svarat att han inte var kund i deras del av SEB och därför var tvungen att betala. Han blev så förbannad så han avslutade alla sina engagemang på banken. Han hade många miljoner under förvaltning på SEB som de förlorade. Det är härligt att det finns människor som i handling visar vad de tycker om dålig service och oflexibelt kundstöd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar