tisdag 5 april 2011

"Varm och grön socialliberalism"

Varm och grön
Jag gillar beskrivningen att Centerpartiet står för en "varm och grön socialliberalism". Just att partiet är socialliberalt tycker jag tydligt visar att vi har en varm grundinställning till samhällsutvecklingen. Det glädjer mig att en av partiets nationellt ledande företrädare står bakom att vi skall bli Sveriges mest öppna parti. Som så många gånger tidigare vill jag understryka att jag inte tror på andra vägar i dagens fantastiska informationsålder. Öppenhet är inbjudande och det innebär också att man minskar utrymmet för felaktig ryktesspridning och inte minst motverkar maktkorruption.

Politiska entreprenörer
Jag delar Hatts syn att Centerpartiet i störst utsträckning varit politikens entreprenörer. Det var ett av skälen till att jag valde Centerpartiet som min politiska plattform. Det är bara de som vågar leva i nuet och som vill utvecklas som har en bra eller t o m bättre framtid. Vår politik går ut på det. Vi tror på människan och hennes förmåga. Vi tycker att vi skall ta ansvar för oss själva, att vi skall ges bästa förutsättningar att utvecklas utifrån vår egen förmåga samtidigt som vi anser att det är en självklarhet att vi månar om varandra. De allra flesta av oss har haft stunder i livet då vi är tacksamma att det finns medmänniskor som stöttar oss när vi är sjuka eller på annat sätt behöver andras stöd.

Hållbart tillväxtprogram
Det är svårt att få fram konkreta förslag i en debattartikel. I synnerhet om man vill få med 8 punkter. Tro mig. Jag var med och formulerade en vision för Sverige för tio år sedan och den var bra men samtidigt på en hög nivå. Det var en vision. Det verkar också svårt att inom politiken vara för konkret, då riskerar man ju att många partivänner som tycker att man har fel får fritt utrymme för kritik. Eftersom det är så tror jag vi får en politisk kommunikation som allt för ofta är väldigt otydlig. Jag gillade dock det övergripande budskapet som hon sände ut i sin debattartikel. Precis som hon också skrev gillar vi inom Centerpartiet handling och inte bara ord. Jag är med på inriktningen. Jag hoppas också att allt fler medborgare förstår att Centerpartiet har det bästa och det mest hållbara tillväxtprogrammet av alla etablerade partier. Centerpartiet bjuder på en politisk väg som innebär att det blir Roligare, rikare och rättvisare att leva i vår del av världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar