måndag 18 april 2011

Hurra för Finland!

Positiv förvandling Sedan unga år har jag lätt för att umgås med finnar. Precis som japaner är finnarna, generellt sätt, väldigt ambitiösa, tänkande och pratar ogärna om de inte har något viktigt att säga. Att inte prata om man inte har något viktigt att säga, det är det många politiker som skulle behöva lära sig... I min ungdom besökte jag Helsingfors, Mariehamn och Vasa rätt ofta. Jag startade upp en festklubb på gymnasiet och vi reste löpande på Finlandskryssningar. Båtresorna var underhållande men att angöra i Mariehamn, Helsingfors eller Vasa var en bedrövlig upplevelse. Redan tidigt i min karriär jobbade jag med Finland som marknad. Det var inte roligt att besöka Helsingfors i början. Sen hände det något och det hände, som med så mycket annat, väldigt fort. Finnarna och Helsingfors fick självförtroende och steg ur lillebrorskomplexet kopplat till Sverige. Tack vare bl a Nokias framgångar, Mika Hääkiinen (formul 1) och det finska ishockeylandslagets framgångar byggdes snabbt ett starkt och positivt folk. Helt plötsligt, i mitten av 90-talet började Helsingfors bli en riktigt kul stad att besöka. Finnarna hade öppnat upp sig och börjat tro på sig själva och det gav resultat. Självklart jobbade de hårt också. Förstör inte det ni skapat I alla tider har många människor trott på enkla förklaringar och på snabba lösningar. I alla tider har många människor varit rädda för förändringar. I alla tider har olika klasser inom ett samhälle kämpat om mer. I alla tider har de som har utvecklats bäst varit öppna och mångfaldsorienterade samhällen. Finska folket har med kraft visat att de är missnöjda med EUs centralisering, med det finska samhällets oförmåga att hantera problemen med invandringen och de vill inte betala för att andra européer levt över sina tillgångar. Komplexa frågor görs enkla och går hem i allt för många stugor. Jag hoppas verkligen att Finland inte återgår till att vara ett stängt och inte så utvecklande land. Jag tycker om Finland och finnarna allt för mycket för att vilja tro att en majoritet av detta kloka folk väljer mörkrets väg som inte leder mot framgång. I synnerhet leder mörkrets väg inte till framgång för de svaga grupper som ofta röstar på främlingsfientliga krafter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar