söndag 3 april 2011

Ur led är tiden

En folkrörelse måste röra sig med folket
Kan något stå still i 50 år? Tydligen. På Centerpartiets länsmöte ställde sig en kvinna upp, som jag vill minnas sa att hon varit aktiv centerpartist i 50 år, och hon sa att länets stämmomöte hade haft samma utformning i alla år. Hon tyckte att det krävdes lite förändring för att, om möjligt, locka fler yngre. Varför har inte denna förändring genomförts? Hur svårt kan det vara att inse att man måste vara en del av sin tid. I synnerhet om man vill locka yngre medlemmar. När något förblir som det varit i 50 år, då har det tappat sin förmåga att röra sig med folket, gärna leda folket mot en bättre framtid. Uppsala, Sverige och världen var väldigt annorlunda för 50 år sedan. Ur led är tiden om man inte förstår att vi lever i en mycket annorlunda värld än på svenskt 50- eller 60-tal.

En dag av mitt liv
En hel lördag gick förlorad för ett möte som man skulle kunna klara av på mindre än en timme Jag har inga problem med att delta på möten men jag vill att de skall vara meningsfulla. Om politiskt engagerade människor, som säger sig vilja verka för en bättre morgondag, träffas bör man utnyttja det traditionellt fysiska mötet till politiska och relevanta samtal. I ett länsmöte är relevanta frågor t ex länsöverskridande kollektivtrafik och sjukvård. Att fylla en hel dag med formalia, lite bra underhållning och sedan endast behandla några internt orienterade motioner, som byggde på helt felaktiga fakta, det bidrar inte till att Centerpartiet blir mer relevant som plattform att utveckla vårt samhälle utifrån. Jag är verkligen glad att riksorganisationen insett att en större förändring måste till. Det är bråttom med denna förändring om den skall lyckas. Hur kan man ha samma format på ett möte i 50 år? Kan man tolka det på något annat sätt än att den kollektiva förändringsviljan är rätt låg? Jag vill inte förlora en dag av mitt korta liv på meningslösa möten. Jag tror att det är många som tänker så. Vad tror du?

Uppsala gör annorlunda
I Uppsala gör vi annorlunda. I Uppsala driver vi förändring utifrån det folket och omvärlden vill och kräver. Vi gör det för att bli allt mer relevanta och för att vi därigenom vill bidra till en positivare framtid. Vi hoppas att allt fler och fortare följer vår väg framåt. Vår väg framåt uttrycks rätt tydligt i vårt politiska program Roligare, rikare och rättvisare.  Centerpartiet kan, vill och vågar bättre. Det vill vi visa i Uppsala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar