lördag 11 juni 2022

Urspårade spår

Laga, laga och laga!

Jag är svag för människor som talar i klartext. Att säga att svensk tåginfrastruktur är extremt misskött är ingen underdrift. Gunnar Wetterberg skriver en läsvärd krönika om det i Expressen som bifogas nedan. Istället för nya fina svindyra politikerprojekt som spårväg i Uppsala och höghastighetståg, med en massa stationer mellan Stockholm och Göteborg, behövs istället ordentligt nödvändigt underhåll av befintliga järnvägsspår, växlar och tåg. Och en hel del stickspårslösningar i storstadsområden. Det som är värst med det Wetterberg skriver nedan är att aldrig någon politiker ställs till svars för det deras ansvarsområden innehåller och ska leverera på. Vad gäller Morgan Johansson gjorde Magdalena Andersson det klart för oss alla att "En för alla, alla för en" gäller... Tänk att den ofta kloka Andersson går så fel. Att regeringen fattar gemensamma beslut är inte samma sak som att dåliga ministrar inte ska få sparken. Det är inte bara Johansson som gjort ett uselt jobb som minister. Hur länge har Eneroth haft ansvar för den statliga infrastrukturen i Sverige?.....

"Det är oklart hur många år det här tågkaoset har hållit på. Men eländet nådde ett crescendo för några månader sedan, när ett nytt personalplaneringssystem ledde till massor av inställda tåg, först i Mälardalen men sedan också fjärrtågen. För en utomstående var det alldeles obegripligt. Det fanns ju samma personal som före haveriet. Om det nya systemet inte fungerade, kunde man inte ta tillbaka det gamla? Eller frigöra folk i administrationen och planera manuellt? Men icke. Månad efter månad fortsatte SJ att ställa in det ena tåget efter det andra."

"Det är en genial affärsidé, att ha otydliga system som gör att man kan ta extra betalt när bolaget tvingar resenärerna att boka om till sämre tider. Men tågen har en nyckelroll i klimatomställningen. Ju fler som låter bilen stå, desto större blir chansen att klara klimatmålen. Problemet är att man inte kan lita på tågen. Risken för förseningar är så stor att många bokar för att komma fram dagen före – det var så jag hade beställt biljett. Men när också den försiktighetsåtgärden slås ut av hastigt påkomna banarbeten, då är det inte roligt att försöka göra rätt."

"Struliga IT-system och dåligt planerad verksamhet håller inte. Att resenärerna utöver allt krångel med kvaddade möten och bokningssystem som hänger sig dessutom ska betala flera hundralappar extra för sitt eget besvär, det är så fräckt att vd-ar och generaldirektörer borde rodna. För att inte tala om Karl-Petter Thorwaldsson och Tomas Eneroth. Bristen på utkrävt ansvar är ett direkt sabotage av klimatarbetet." 

https://www.expressen.se/ledare/gunnar-wetterberg/ingen-tar-ansvar-for-vanskotseln/

I Uppsala har stadsbyggnadspolitiken helt spårat ur. För mig är det obegripligt hur så många partier är så dåligt förankrade bland Uppsalaborna att de ställt sig bakom Uppsalapaketet. Ett Uppsalapaket som kan se romantiskt ut på en kommunfilm men som i verkligheten är onödigt, omodernt, felprioriterat och ansvarslöst dyrt. Visst kostar det att investera i framtiden. Det innebär inte att man ska investera i onödan och  på absurda nivåer i tider då räntorna ökar snabbt och kraftigt. 

Uppsalapaketet är ett urspårat tankeexperiment som måste stoppas. Uppsalapaketet är avtalet mellan Uppsala kommun, Region Uppsala och staten om en tidigareläggning av "fyrspåret" i utbyte mot att Uppsala kommun under kort tid ska bygga 33.000 nya bostäder i bara Uppsala stads södra stadsdelar. Utvecklingspartiet demokraterna, UP, är tydliga med en mycket bättre alternativ utveckling av Uppsala där HELA kommunen förstärks och där ambitionen vad avser befolkningsökning är lägre. Just kopplingen till befolkningsökningen är central om man vill att vi som bor här ska få bättre skolor för våra barn, bättre vård när vi är i behov av sjukvård, bättre omsorg och så vidare. Parallellt med att vi växer klokt måste vi nu laga, laga och laga mycket som gått sönder inom välfärdens huvuduppdrag. Om Uppsalapaketet drivs vidare spårar Uppsala ur! UP erbjuder ett bättre spår mot en ljusare framtid. En ljusare framtid både för oss som bor här redan nu och dem som bor här om trettio år. Två ytterligare spår mellan Uppsala och Stockholm behövs utan att okloka politiker ska tvinga oss lokalt till en extrem koncentration av bebyggelse i södra Uppsala stads stadsdelar.

https://www.youtube.com/watch?v=4yI4DGyF8Q8&t=13s

https://www.malardalsradet.se/pressmeddelande-klartecken-for-fyrsparet-en-delseger/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/regeringen-lovar-tio-miljarder-till-fyrspar-maste-prioriteras

Socialdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartisterna med flera drömmer om att skapa en ny stad i en befintlig stad. Det är bland annat vårdslöst mot alla dem som idag bor i Uppsala stads södra stadsdelar. Idén som drog igång detta bland uppsalabor icke förankrade projekt var att bygga helt nya städer i Sverige. Städer där MPs våta dröm är att de helt ska formas tätt och utan bilar. Om man vill testa sådana idéer ska det göras på helt oexploaterade platser längs befintliga järnvägsspår, inte i en befintlig stad. Urspårat är för snällt beskrivet. Uppsalapaketet är på många sätt ett mycket korkat projekt. 

https://www.youtube.com/watch?v=4yI4DGyF8Q8&t=8s



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar