fredag 10 juni 2022

Slöseriet kopplat till upphandlingar

Som man ropar får man svar

Vinster i skolan eller sjukvården tycker en och annan är ett problem. Det är det självklart inte om ett upphandlat eller tillståndsgivet företag levererar kvalité i enlighet med ett avtal. Huvudproblemen inom offentlig verksamhet är att kvalitetsfokuset är för dåligt, underhållsarbetet för lågt prioriterat och byggprojekten för dyra. Det sjuka är att jag vet att problemen är snabba att lösa. Det kräver bara erfarna och meriterade politiker som ”kavlar upp ärmarna”. Vackra ord kommer aldrig att lösa alla stora problem vi har ”på bordet”.

Alexandra Waluszewski skriver läsvärt i GP om hur byråkratiskt upphandligar blivit istället för att vara fokuserade på nyttan. Uppsala kommuns misslyckade hantering av koncession för busskurer är ett tydligt exempel på hur dåliga många offentliga upphandlare är på att säkerställa kvalitetskrav. 

"Grundproblemet med offentlig upphandling är att det blivit viktigare att strikt följa formella regelverk med fokus på priskonkurrens än att skapa långsiktiga strategiska samarbeten mellan stat och leverantörer."

"Varje år köper det offentliga varor och tjänster för över 800 miljarder kronor från privata leverantörer. Det motsvarar en sjättedel av BNP eller 80 000 kronor per invånare. Men hur kommer det sig att offentlig upphandling med jämna mellanrum går så snett, till skada både för verksamheter och skattebetalarna? Ambitionerna är ju de bästa: att pressa kostnader och att hålla igen på skattebetalarnas pengar."

"Leif Östling, f.d. VD på Scania , menar tvärtom att offentlig upphandling inte förmår att pressa leverantörer att effektivisera och sänka kostnader: ”Inom offentlig verksamhet är effektiviseringar hos leverantörerna helt ointressanta eftersom det kan leda till budget-nedskärningar”, säger Östling. Om offentlig upphandling börjar göra som privata företag och ställa krav på förbättringar och kostnadssänkningar över tid, så skulle miljarder av skattebetalarnas pengar kunna sparas, hävdar Östling."

"Bakom oenigheten kring huruvida offentliga upphandlare pressar kostnader för hårt eller för slappt är debattörerna eniga om en sak: privata företag hanterar inköp betydligt skickligare. Med fokus på kvalitet och kostnadseffektivitet. Men privata företag har också helt andra spelregler än offentlig sektor. Om upphandlaren av Sydvästlänken kunnat agera som ett privat företag hade denne, utan att behöva motivera för andra än sin egen ledning, fritt kunnat välja den leverantör som hade mest omfattande erfarenhet på det aktuella teknikområden. Privata företag kan därtill välja att behålla leverantörer hur länge som helst. Och göra investeringar som gynnar både den egna verksamheten och vissa utvalda leverantörer."

"Civilminister Ida Karkianen, (S) erkänner i en replik till Östling att offentlig upphandling tenderar att ses som en juridisk och administrativ process. ”Synen på inköp hos de upphandlande organisationerna behöver förändras från grunden”, framhåller ministern, samt att detta är en fråga för högsta ledningen i varje upphandlande organisation att ta tag i."

"Offentlig upphandling kan av lagliga skäl inte rakt av kopiera privata företags metoder för att köpa in varor och tjänster. Men det finns inga legala hinder för att ge de mest kunniga av verksamhetsansvariga och professioner en central roll i inköpsprocessen. Och i att hantera kravspecifikationerna. Ett exempel är att upphandla på basis av vad potentiella leverantörer kan åstadkomma till en given summa. Intresserade leverantörer tvingas då ge en betydligt djupare bild av hur resursstarka de är, jämfört med att utlova en viss produkt till ett visst pris."

https://www.gp.se/ledare/d%C3%A5lig-offentlig-upphandling-kostar-skattebetalarna-miljarder-1.74203199

Det är de politiska nämnderna och styrelserna som är ansvariga för att upphandlingar sker på ett bra sätt. Att den Miljöpartistiskt ledda Gatu- och samhällsmiljönämnden i Uppsala misslyckas att kvalitetsupphandla reklamfinansierade busskurer beskriver tydligt de enorma riskerna med att Uppsala kommuns ledande politiker vill upphandla ett spårvagnssystem…. Det kommer att bli extremt kostsamt om det blir verklighet. Det måste stoppas! S.O.S

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nastan-halften-av-uppsalas-busskurer-tas-bort

Ett spårvägssystem i Uppsala är huvudlöst eftersom det inte behövs och det kommer att bli oacceptabelt dyrt! Regionens och kommunens politiker har gått kraftigt snett i denna fråga. De partier som gick med på att villkora en eventuell tidigareläggning av "fyrspår" med extrem och snabb bebyggelse i Uppsala stads södra delar har inte förtjänat uppsalabornas röster 2022. Jag hoppas många invånare insett det. Fyrspåret är av nationell stor betydelse. Hur Uppsala byggs ut ska inte med staten regleras i ett avtal som Uppsalaavtalet. Och du, läs nedan artikel om att ”Fyrspårsbeslutet” bara är ”ett delbeslut”. Vansinnigt att Uppsalas (region och kommun) styrande politiker bara ångar på med spårvägsprojektet. Mycket tuffa ekonomiska tider stundar. Vi måste göra ett omtag och ändra på de ansvarslösa planer som nu drivs framåt och som försätter både invånarna nu och kommande generationer för farliga finansieringsbehov. Finansieringsbehov som många politiska partier kommer att vilja lösa genom att höja redan höga skatter. Glöm inte att kommunalskatter drabbar alla invånare!

Rädda oss Uppsalabor från ett upphandlings- och byggprojekt av spårväg som kommer att bli extremt dyrt och för lång tid försvaga regionens kollektivtrafik OCH höja redan höga skatter!

httpsw://www.malardalsradet.se/pressmeddelande-klartecken-for-fyrsparet-en-delseger/?utm_campaign=cmp_2911149&utm_source=getanewsletter&utm_medium=email



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar