Betygsinflationen orättvis
Jämlikhet och rättvisa är mycket viktigt för många människor. Extremt viktigt för mig. I jämlika och rättvisa samhällsbyggen frodas individuella möjligheter som bäst. Där kan alla utifrån sin förmåga och sina målsättningar fylla sitt liv på ett rikt och meningsfullt sätt. I Sverige, och övriga Norden, har vi bland annat kommit längst i världen med jämställdhet mellan kvinnor och män. Inte minst mina tidigare svenska kvinnliga släktingar har kraftfullt bidragit till att kvinnor i Sverige har samma rättigheter och skyldigheter som män. För min dotters och barnbarns skull vill jag nu att den sista stora matchen om jämlikhet avgörs. Männen måste helt dela på familjeansvaret.
Det viktigaste för livets utveckling är skolan och hur vi presterar där. Och skolans utvärderingssystem måste bli mer jämlikt och rättvist!
”Under hela 2000-talet har svenska elever blivit allt kunnigare. I alla fall om man ska tro betygen. Men nationella prov och internationella tester avslöjar att det handlar om glädjebetyg.”
”På onsdagen kom den hett efterlängtade betygsutredningen. Den visar att betygsättningen skiljer sig kraftigt åt mellan olika lärare och skolor”
”Men det allra bästa är att utredare Henrekson understryker att också elever som går ut nian med betygen 1-3, som motsvarar dagens F, i kärnämne bör få börja på nationellt program på gymnasiet.”
https://www.expressen.se/ledare/ledare-sola-inte-med-att-sanka-gladjebetygen/
Istället för att återinföra medaljer borde den nuvarande regeringen fokusera på att laga en kraftigt skadad skola! Idiotin med betyget F måste bort. Betygsystemet måste bli både rättvisare och konkurrenskraftsfrämjande. Är det möjligt? Ja!
Trots att delar av den nuvarande regeringen ligger bakom mycket av dagens dåliga skolordning, inklusive F, finns hopp om de tar nedan utredningsförslag om ett 10 gradigt betygsystem på allvar. Wao vad jag hade blivit taggad av att försöka få 10:or. ”Tian öppnar upp taket och låter eleverna ana att det finns en stjärnhimmel ovanför. Den kan ge särbegåvade elever lust att svinga sig så högt upp som potentialen faktiskt tillåter, och – minst lika viktigt – manar lärare att ta vara på de sällsynta begåvningarna.”
Susanna Birgersson, GP, reflekterar klokt om det nya förslaget på betygsystem nedan! Implementera det NU!
”Skolans problem är komplext och det finns ingen enskild reform som kan dika ut träsket av flum, byråkrati och ideologisk idioti. Eller? Nej, det gör det inte, men det föreslagna betygssystemet skulle kunna nå väldigt långt, alldeles på egen hand. Så bra är det.”
”Genom en snillrik konstruktion ska enskilda elever få ett meritvärde som delvis består av lärarens bedömning av elevens kunskap, delvis av resultatet på de nationella proven. På individuell nivå kan betyget avvika något från provresultaten, både uppåt och nedåt, men på skolnivå kommer betyget harmonisera med de nationella proven.”
”Oseriösa skolföretag kommer alltså inte kunna konkurrera med oskäligt fin betygsstatistik.
”Som om inte det är nog:
”Det tog åratal innan skolpolitikerna förstod att betyget F och dess underkänt-funktion, är extremt destruktiv. Skolorna tvingas enligt lag att lägga stora resurser på alla elever som riskerar att hamna under gränden för godkänt, också om motivation och kognitiv förmåga att nå godkänt saknas. Därtill har vi gjort tillgången till vidare utbildning nästan ouppnåelig för dem som inte lyckas få godkänt i en lång rad teoretiska ämnen. Det är grymt och omåttligt korkat. Måste man verkligen behärska grammatik och geometri för att kunna bli djurskötare, arbeta i storkök eller utbilda sig till målare? Givetvis inte.”
”Dagens betygskriterier kan verka transparenta och rättssäkra, men i själva verket är de godtyckliga. Det är ändå läraren som avgör till exempel om eleven kan göra ”välgrundade och nyanserade reflektioner” i samhällskunskap – eller om de i och för sig är ”välgrundade” men däremot inte ”nyanserade”. Enligt förslaget ska läraren inte längre sätta betyg utifrån de många och snåriga betygskriterierna, utan göra en samlad bedömning av hur elevens resultat förhåller sig till ämnets syfte, mål och centrala innehåll. Det där som lärare oftast vet intuitivt.”https://www.gp.se/ledare/nya-betygssystemet-ar-en-10-poangare.313e7521-f142-44b4-9605-ebdf77247de1
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar