söndag 20 december 2009

ÖB "sätter ner foten om Ärna"

Vad skall man säga? Ur mitt perspektiv kan jag tycka att det är märkligt att inte ägaren mycket tidigare kunde sätta ner sina fötter och klargöra vilka utgångspunkter som finns framåt. Det känns som att frågan om flygets vara eller inte vara på Ärna har skapat onödigt mycket oro och bråk pga ägarens otydlighet. Det kanske inte är möjligt då det är en politikerstyrd verksamhet och då utgör olika typer av utspel bränslet i debatter om framtida vägval. Som jag tolkar ÖBs fotnedslag skall Ärna användas som flyganläggning under många år framöver. Det innebär enligt min tolkning att exploateringen av berört markområde inte kommer att bli aktuellt förrän om många år. Vid den tidpunkten får förhoppningsvis de av oss som lever och de som bor i vår kommun en chans att köpa loss marken och exploatera den för boenden, nöjesparker, parker och företagsverksamhet. Jag vill gärna veta hur försvaret planerar att driva flygplatsen om det inte blir ett samarbete med en civil operatör. Staden tycks idag vara delad i synen om nyttan och lämpligheten av att ha en aktiv flygplats i Uppsalas närområde. Tidigare kommunalt styre och dagens tycks inte vara beredda att acceptera flygningar som äger rum tidigare eller senare än de tidpunkter som tidigare angivits av den civila operatörskandidat som finns. Jag antar att frågan trots ägarens ställningstagande kommer att leva vidare. Att MPs representant säger att Försvarets besked inte har någon större betydelse måste leva i en annan värld än jag. Nu kanske all energi som denna fråga kostat bli lite mer sansad och vi kan ägna mer energi åt att utveckla stadens hållbarhet i frågor där vi mer direkt kan påverka vad som händer. Stadens möjligheter är stora. Utmaningarna att ta vara på dessa möjligheter på ett hållbart sätt är stora. Det är inte osannolikt att Uppsala kommun under en kommande 20-30 års period kommer att växa med 100.000 invånare. Vi som vill att förusättningarna för de som bor här skall vara de bästa, vi får fortsätta att kämpa för att hållbara lösningar för boende, kommunikation, företagsamhet och omsorg skapas. Vi som tror på en bättre framtid för våra barn och vi som är beredda att kämpa för det kan ny lägga ännu mer tid på andra frågor än Ärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar